Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Karst de Jong karstdejong at YAHOO.CO.UK
Thu Feb 9 17:17:24 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

--- Ger <gmw.arts at home.nl> wrote:

> Wat wordt er opgelost dan als ze verder open gaan?

Zie de BBC link.

> Je bedoeld natuurlijk dat het feit dat de Polen en
> zo, zwaar onderbetaald
> worden tov de Nederlanders discriminerend is.

Nee. Het principe dat ze als naar Nederland komen daar
nu voornamelijk zwart moeten werken. Zoals dat een
paar maanden in de VN stond. Vergeet niet dat deze
landen ook onder de EU wetgeving vallen, maar dat ze
in Nederland geen beroep kunnen doen op de sociale
voorzieningen terwijl ze daar wel werken.

Uiteindelijk is het beter voor de economie. Ik zie dat
hier. Deze mensen zitten niet in het zwarte circuit,
hebben gewoon een sofi nummer, krijgen het minimum
loon  (als dat ervoor staat) en als er iets verkeerd
gaat kan men naar een organisatie om dat te regelen.
Vaak zijn het bedrijven in Oost-Europa die in eerste
instantie de uitzending regelen, maar men stapt vaak
snel over naar een lokale contractor.

Als de arbeidskracht in Nederland te duur is en het
zich moet beschermen tegen deze 'influx' dan is er
duidelijk iets mis. Het zal hetzelfde effect hebben
als de ICTers uit India die in eerste instantie worden
binnengebracht, voordat de hele operatie die kant op
gaat. Om de werkegelegenheid te beschermen in
Nederland zullen de grenzen open moeten - het rapport
van de EU heeft dat duidelijk uitgewezen lijkt mij.

Karst

Win a BlackBerry device from O2 with Yahoo!. Enter now. http://www.yahoo.co.uk/blackberry