Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Feb 9 12:26:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Mark,

Of ik dat even op zou kunnen lossen weet ik niet, dan was nu wel MP geweest
of zo:))))))

Waar het me over gaat is dat als je dingen roept als politicus of wat ook de
moeilijkheden niet alleen moet ontkennen, baggitaliseren of voorwaarden
roepen zonder die in te vullen. Als ik zeg Polen bedoel ik natuurlijk ook
andere mensen uit Oost-Europa.
Om te beginnen dienen eventuele Polen die hier legaal komen werken precies
net zoveel te verdienen als hun Nederlandse collega's. Ook qua loonschalen
natuurlijk. Zeker bij bedrijven die er gebruik van maken zou een regelmatige
controle erop van belang zijn. Meer dus dan alleen of er voldoende
belastingen en premis zijn ingehouden op hetgeen er betaald is of wordt.
Maar ook of er voldoende betaald is, een AVV CAO is daarmee wet, en het zich
er niet aan houden is in feite een wetsovertreding.
Poolse chauffeurs hoeven niet van de weg af, ze hebben net zoveel rechten
als wij. Dat is nu eenmaal de EU, of je het er mee eens bent of niet, het is
nu eenmaal zo. Maar dus ook recht op een gelijke beloning, dat is weer onze
eigen wet.
We hebben het dan nog niet over de eisen welke worden gesteld aan chauffeurs
hier en daarginder niet. Chauffeursdiploma, ADR, enz.
Buitenlandse trucks van onze wegen weren kan niet, maar men dient dan wel
vracht te vervoeren naar het land van bestemming of terug naar het land waar
men is gezeteld. Nu kan men maar door geheel de Eu crossen zonder enige
last. Sterker nog, met een commenutaire vergunning kan men zelfs binnenlands
vervoer doen in elke lidstaat.
Een Nederlands bedrijf, richt een transportbedrijfje op in Polen, laad daar
een vracht en laat die auto hier lossen. Dan gaat diezelfde auto hier
binnenlands werk doen een tijdje en pakt een vracht op voor Italie. Lost en
laadt voor weer ergens anders en komt na weken wel weer een in Polen
terecht.
Werk zat, want het gebeurt voor dumpprijzen.
Het zou geen probleem geven indien de prijzen in Polen een beetje
vergelijkbaar zouden zijn met de rest van de EU, in het westen.

Het gaat dus niet alleen over roepen dat zaken zoals beloning recht
getrokken moet worden maar zoals altijd, niet alleen wetjes maken en
opschrijven maar ook wat doen aan de handhaving.
Als we de economien en hoogten van de prijzen in Polen en zo langzaam gelijk
willen trekken gaat er niet alleen maar over om het hier omlaag te trekken
maar ook daar omhoog. Anders hebben we het over inleveren van onze welvaart
om die weg te brengen naar het oosten. Een Nederlander kan nu eenmaal niet
werken tegen die beloningen gezien de kosten die we allemaal hebben hier met
zijn allen. En natuurlijk moet dat geleidelijk rechtgetrokken worden maar
dat is nu juist wat er schort. Polen worden massaal op die auto's gezet en
Nederlanders de WW of wat ook gedumpt. Wie gaat dat betalen, allemaal maar
wat minder WW of eerder naar de bijstand?

Ik had het niet over de internationale handel, maar over het vervoer van die
handel. We waren ooit transportland, een in de hoogste regionen. Nu zijn we
bezig om het vak chauffeur over te plaatsen.

Structurele inkomensondersteuning via de belastingen klinkt heel mooi, maar
moeten ook betaalt worden. Via welke belastingheffingen wil je dat gaan
halen en bij wie? Moeten we dan voor elke Euro die een Nederlandse chauffeur
nog kan verdienen er maar een Euro inkomensondersteuning naast gaan leggen?
Geen probleem hoor, maar wat moet er dan duurder worden omdat te kunnen
betalen? En waar halen we het geld, dat niet meer hier aan belastingen
worden afgedragen maar door de chauffeurs in Polen, terug?
We verminderen onze inkomsten en willen tegelijk onze uitgaven verhogen?
Niet alleen van het rijk maar dus ook van de mensen.
We exporteren onze werkgelegenheid en klagen steen en been dat we teveel
werkeloosheid hebben. De reactie erop is dat dit kabinet de sociale
voorzieningen in rap tempo wil afbreken. WAO en WW. We maken het de
bedrijven heel lastig door onder meer 2 ipv 1 jaar doorbetalen bij ziekte
waardoor ze nog sneller vluchten naar Polen.
Maw, we waken niet over de inkomsten maar willen alleen de uitgaven
verminderen.

Het wordt ook met de dag erger momenteel. Bij transportbedrijven die nog
niet meedoen aan het hebben van bedrijfjes in het oosten of het halen van
chauffeurs daar rijzen de problemen met hun personeel de pan uit, hoor ik
van wat ex-collega's. Steeds minder wil en kan men nog voldoen aan de
regeltjes in de CAO.
Die mensen worden wel geholpen hoor maar we moeten ook begrip hebben voor de
bedrijven. Een rit naar Verweggistan die 3000 Euro kost kan je niet al te
vaak doen voor 2000 Euro, dat houd je niet lang vol toch? Men moet toch
minimaal de kostprijs vangen en liefst ook nog een beetje verdienen.
Het is toch te simpel om te zeggen tegen de chauffeur dan doe jij die rit
maar voor 1000 euro minder. Of wil jij die er maar bij gaan leggen als
inkomensondersteuning? Dan zal je dus wel bereid moeten zijn om een brok
meer belasting te gaan betalen, ook al werk je niet in die branche.

Ik begrijp best hoor dat ook de prijzen van artikelen zakken door dit alles,
maar we moeten wel beseffen dat een deel van de mensen daardoor,
vooruitlopend daarop, grote aderlatingen zullen moeten doen. Niet alleen
chauffeurs, denk ook aan het onderhoud van wagenparken, en de koop van
vrachtauto's, dat gaat ook mee naar het oosten. Er bestaan zelfs subsisies
voor het kopen van een vrachtwagen daarginds.

Maar nogmaals het gaat niet alleen om het vervoer. In de tuin- en landbouw
is het voor henzelf heel goed om te schreeuwen dat men geen personeel kan
krijgen voor dat werk. Dat maakt het makkelijk om vergunningen te krijgen
voor het halen of laten komen van Polen.
Ik zit er vlak bij waar het heel veel gebeurt. Geen nederlander die nog een
baantje ook maar kan krijgen hier in de kassen of op de velden. En waarom
niet? Die wil gewoon betaald worden volgens onze CAO-normen. Die Polen doen
het toch veel goedkoper. Dus roep dat maar als werkgever en je mag ze laten
komen, heel legaal toch?

Ik schreef hier gisteren wat over schilderwerk en wat werk aan mijn dak. Dat
was naar aanleiding van een mijn bekende hierin de buurt die al 20 jaar,
samen met zijn broer, een dakdekbedrijfje hebben. Hard werken, maar leuk
zelfstandig en een goede boterham. Ze hebben nu besloten ermee te stoppen.
Gezien de prijzen die normaal waren, die men nog kan vragen is het niet meer
mogelijk. De helft van de witte prijzen zijn vaak nog maar haalbaar en zwart
kan ook dan heb je het nog over 25% wat normaal is.
Heel simpel, men richt een Pools bedrijfje op en mag het werk hier aannemen,
niemand die je tegenhoudt. Feit blijft wel dat die bekende hier in de buurt
ook moet blijven leven en eten. De vraag is dadelijk alleen waarvan? Zijn
kosten van levensonderhoud, hypotheek, huur etc, worden er niet minder om
maar stijgen juist.

Ger, een lang verhaal maar hopelijk maakt het duidelijk wat ik bedoel.

Beste Ger, in de subjectregel hint je op je de door jou gewenste
oplossingsrichting, maar zou je eens dieper in willen gaan hoe je dat dan
voor je ziet. Poolse chauffeurs van de Nederlandse weg verbannen, of alle
buitenlandse trucks, of wat...?

Zelf zie ik veel in een structurele inkomensondersteuning via de belastingen
om Nederlanders competitief te houden op de arbeidsmarkt. Maar ik begrijp
van eerders emails van je dat jij daar niets voor voelt. Ik ben dus erg
benieuwd in welke maatregelen je dan wel brood ziet. Die muur kunnen we
immers niet meer opbouwen en daarbij moet Nederland het economisch juist
sterk hebben van de internationale handel.

Groeten,
Mark Giebels

Mark Giebels

--