Horecabond boekt succes in strijd tegen cao

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Feb 7 20:44:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wel of niet AVV, maakt toch niet meer uit, als het de werkgever uitkomt
> zeg
> je het lidmaatschap toch op van je werkgeversorganisatie.

Zo werkt het toch zeker niet? Het verbaasde me al erg te lezen dat de CAO
alleen werkgevers verbindt, maar ik geloof er helemaal niks van dat een
werkgever zomaar uit een CAO kan stappen als die niet niet algemeen
verbindend is. Ik meen toch in mijn Kluwer collegebundel ( :-) ) gelezen
te hebben dat je er in ieder geval tot het eind van het jaar waarin je
opzegt aan vast zit. Ik dacht dat dat ook voor de werknemer gold, maare
dat is dus schijnaar niet zo. Zie ik nu spoken of is de wet veranderd?

> En als het nodig is neem je toch Polen of zo aan, dat is nog veel
> goedkoper,
> wat er in de CAO staat kunnen ze of niet lezen, ze begrijpen het niet, of
> wat ze verdienen is toch veel meer dan in het thuisland. Dat is
> liberalisme
> toch?

En terecht :-) Maar wel eerst "even" de wet veranderen.