Conservatief D66 schuift Van der Laan naar voren

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Feb 6 22:14:06 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> [...]
> Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking
> stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de
> internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken
> van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de
> krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict.
> 2. Het eerste lid geldt niet, indien dwingende redenen het vooraf
> verstrekken van inlichtingen verhinderen. In dat geval worden
> inlichtingen zo spoedig mogelijk verstrekt.

Bedankt Martin,

Het zenden van een vredesmissie is dus het domein van de uitvoerende
macht (er is tenslotte geen wet nodig als ik het goed begrijp) waarbij
het kabinet het parlement zo mogelijk vooraf inlicht.

De praktijk is dat er een debat komt, en het kabinet een zo breed
mogelijk draagvlak tot stand probeert te brengen alvorens de missie te
zenden.

Nergens staat echter dat steun van het hele parlement, de hele coalitie
of zelfs maar een enkelvoudige meerderheid vereist is. Als het kabinet
de steun voldoende acht, en het eventueel uit de boot vallen van een
coalitiepartij hoeft dat natuurlijk niet in de weg te staan, is de kous
gewoon af. De kamer kan natuurlijk wel altijd het kabinet wegstemmen.

De figuur dat een coalitiepartij tegen is, maar daar niet voldoende aan
tilt om het kabinet op te blazen lijkt me dus niets bijzonders. Er zijn,
zo merk ik, mensen die per definitie een buitengewoon belang toekennen
aan elke vredesmissie, maar ik ben niet één van hen.

Bart