Chauffeurs uit het oostblok.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Feb 6 13:28:25 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik had zojuist en oudcollega even op visite, hij had een voor hem erg groot probleem. Ik heb hem doorgestuurd naar een goede kennis, ik kan en wil die dingen zelf niet meer.

Hij heeft zijn ontslag gehad na lange tijd (20 jaar) heel Europa te hebben afgezworven voor de baas.
Van alle 100 auto's zijn nog slechts 10% bezet door Nederlandse mensen sinds men daar ergens in het oosten ook een bedrijfje heeft gesticht. De rest wordt collegiaal ingeleend bij het zusterbedrijf in Polen.

De auto waar hij altijd mee reed wordt nu bestuurd door zelfs 2 polen. Die gaan en nacht door op die manier en samen verdienen ze minder dan hij alleen verdiende.
Die Polen zijn in dienst van het Poolse bedrijf, dus Poolse belastingheffing etc.
Ze werken 2 keer zo lang omdat ze met zijn tweetjes op die auto zitten dus vergelijkbaar met die ene Nederlander verdienen ze eigenlijk maar 1/4 deel van wat men zou moeten verdienen. Hret aantal uren tellen niet mee voor de Polen, gewoon een vast loon per 4 weken, ongeacht wat je er voor moet doen.
De loonkosten zijn nog minderdan 1/4 omdat de belastingtarieven lager liggen in Polen.

Ja maar, hoor je dan, als het vervoer goedkoper wordt is dat goed voor de economie. Behalve voor de economie van die Nederlandse chauffeur dan die nu zich gemeld heeft voor de WW, en wie betaalt die ook weer?
En waar zouden de Polen hetgeen ze verdienen zo uitgeven, niet in Nederland.

Zag vanmorgen op teletex nog staan dat er, ik weet niet meer wie, er voor pleitte dat Nederland de grenzen voor Poolse arbeiders beter helemaal kon openen om het zwartwerken tegen te gaan.

Maar alweer een slachtoffer van de EU dus. Zullen we de volgende keer maar voorstemmen, hij niet in elk geval, en ik ook niet. Al waren de Polen nu wel zo vriendelijk om toe te staan dat we het lage BTW-tarief voor de kappers mogen houden. Wat goed he van ze.

Ger