Jonge Democraten betreuren keuze D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Feb 3 15:46:46 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Jonge Democraten betreuren keuze D66
> Auteur: LB Pers Publicatiedatum: 03 februari 2006
>
> De Jonge Democraten vinden het jammer dat D66 in het kabinet blijft
> zitten terwijl de missie naar Uruzgan doorgaat. Door eerst in te
> zetten op een kabinetscrisis en vervolgens toch te blijven zitten,
> verliest D66 alle geloofwaardigheid.
>
> "Als Jan Marijnissen D66 de les leest en hij heeft gelijk, dan weet
> je dat er iets goed mis zit.", aldus JD-voorzitter Reinout de
> Vries. Deelname aan een missie is een belangrijk besluit en
> [...]

Als indserdaad, maar ook als een JD voorzitter zijn oor te luister legt
bij een SP-er verliest D66 haar geloofwaardigheid. Stap dan over naar de
SP.

Zo hoor ik ook van Baalen (VVD) D66 voortdurend de les lezen. Alsof hij
daarover iets te vertellen heeft. Niet dus. Die blijft, voorlopig met de
steun van anderen, zijn straatje schoon vegen. Hij (VVD-er) wilde
aanvankelijk het debat niet aan, bang dat er informatie zou kunnen
lekken. Nou Van Baalen, dat was dus nergens voor nodig want die ligt
gewoon in een huurauto's ......

De hele mediahype rondom de uitzending, en met vooral het optreden van
het kabinet zelf blijft onvoldoende belicht. D66 heeft juist gekozen
voor een duidelijke en transparantere manier van het debat inhoudelijk
voeren. Daarin is het deels geslaagd, zij het met enig provocerend
optreden tegen zowel het kabinet als de rest van de TK en met name de
coalitie partijen.

Mijn complimenten voor Bert Bakker, die ondanks dat hij gehoond werd,
het wel bij het juiste eind had, nl. dat allen verantwoordelijk zijn en
waren voor hun aandeel in hun optreden in dit dossier.

Het enige verwijt dat men hen (D66) kan maken is dat anderen niet
geprikkeld werden hun democratische verantwoordelijkheid op dit dossier
met elkaar af te stemmen en D66 de kar te laten trekken. De burgers in
dit land zijn de grote verliezers in dit debacle.

Ook de media waren niet op de hand van de burger. Die hadden meer oog
voor de soap die zicht tussen partijen aan het afspelen waren dan voor
de inhoud. Hun rol in het geheel is eveneens een dubieuze, en hetzerig
van aard.

De opmerking dat D66 (geloofwaardigheid verloren heeft) en dat in haar
eentje en aan zichzelf te danken heeft is een puberale opmerking. Doet
geen recht aan de gebeurtenissen en is een uiterst zwakke analyse.

Henk Elegeert