Positie Dittrich

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Feb 2 12:34:35 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Volgens mij komen de reakties dat D66 uit de coalitie moet stappen (waar
> ik overigens dus niet echt om zou treuren) neer op emotie over gekwetst
> prestige (en wellicht, los van deze kwestie, sowieso de wens om de
> stekker er uit te trekken).

Kan best eens kloppen Bart maar niet alleen, deze kwestie komt er dik
bovenop.

> Wat is er precies gebeurd, ontdaan van franje? De D66 fractie heeft
> zich, op volgens mij uitstekende gronden, al in december tegen deze
> missie verklaard, en heeft met een crisis gedreigd als het kabinet toch
> tot de missie zou besluiten.

Precies en trekt nu billen erg consequent weer bijeen.

> Daarbij is de belangrijke impliciete inschattingsfout gemaakt dat de
> PvdA tegen zou zijn, terwijl deze partij al eerder heeft laten zien
> politiek opportunisme boven consistentie te laten prevaleren.

En daarom moet je zelf erg consistent zijn en er tegen stemmen maar het wel
steunen?

> Dan kun je maar het beste gewoon duidelijk zijn over die
> inschattingsfout en dat D66 met zes zetels zo'n grote meerderheid niet
> kan tegenhouden.

Zelfs niet als regeringspartij? Dan kan je dus net zo goed, of beter nog, in
de oppositie zitten dus.
Je kan ook zeggen dat er zo'n grote meederheid is dat je net goed kan
voorstemmen. Dan denk je nog beter aan je militairen toch:)))))

> Als alleen, zoals eerst verwacht, een kleine rechtse meerderheid de
> missie had gesteund dan was het optreden van D66 effectief geweest, nu
> dus niet.

Als de PvdA en de rest van de oppositie echt zo opportunitsch zou zijn
zouden ze nu koppen gaan tellen. Een vrije stemming er van maken en de bal
ligt bij D66.
Dreigen met een crisi is nooit effectief als je later de keutel weer
intrekt. Dat kan je beter achterwege laten dan lijkt me.