Lijsttrekkkers-verkiezing?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Dec 28 18:00:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zit wat in, aan de andere kant is het wel veel werk als elk lid vele
> uren moet studeren op de informatie die de kandidaten over zichzelf
> geven om een verantwoorde keuze te kunnen maken en dan nog lijkt het me
> wel zinnig als elke kandidaat stevig aan de tand gevoeld wordt over haar
> of zijn verhaal.

Inderdaad. En als iemand er bewust voor kiest om het advies van de
stemadviescommissie te volgen, is daar wat mij betreft niks mis mee. Dat
maakt het wel lastiger voor nieuwkomers om aan de bak te komen, maar da's
vooral voor die nieuwkomers zelf interessant. Als je naar de andere kant
doorschiet en helemaal geen stemadvies hebt, kun je juist allerlei figuren
met micro-aanhang hoog op de lijst krijgen, die dan dus ook niet
representatief voor de leden (laat staan de kiezer) zijn. En van special
interests hebben we in de kamer al genoeg last, dunkt mij. En niet alleen
in Nederland.

> [...]
> vervallen en de lijsttrekker gewoon de hoogst geklasseerde kandidaat
> laten zijn die aangaf bereid te zijn om de job te doen. Plus wellicht de
> korte verhaaltjes in het kandidatenboek vervangen door een (verplichte)
> persoonlijke pagina met tekst, foto's, links, en een overkoepelend
> forum: algemeen, per onderwerp, vragen aan kandida(a)t(en). De SAC kan
> dan evt daarbij een interview per kandidaat publiceren, op basis van een
> standaard-aanpak toch wel de sterke en zwakke kanten van de kandidaat
> laten uitkomen. Misschien een site op basis van mediawiki.

Dat vind ik een interessant idee. Er is al vrij veel onderzoek gedaan naar
verschillende kiesalgoritmen. Een interessante variant die ik laatst
tegenkwam is de Condorcet-method:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condorcet-methode.

Deze is op een aantal theoretische punten de best mogelijke en wordt (in
licht gewijzigde vorm) gebruikt door Debian Linux. Door de wijzigingen
gaan overigens wel weer de meeste van die optimale eigenschappen
verloren...

> De paar mensen die nog écht het internet boycotten kunnen dan een
> printout/cdrom aanvragen van de kandidaat-paginas.
>
> Maar er gebeurt niets als er geen doortimmerd voorstel komt, Fritz.

Mijn voorstel: laten we serieus naar Condorcet kijken.