AHA-gate: 'Vrienden van AHA' schreven speaches en artikelen AHA (5)

Mon Dec 25 15:07:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Metro
Datum:  22 december 2006
Auteur: Ebru Umar

Karaktermoord
-------------

Dat HP/ De Tijdstuk over Ayaan Hirsi Magan is natuurlijk gewoon mosterd na
de maaltijd. Wat voor nieuws staat er nou in, anders dan dat de
werkelijkheid over Ayaan en haar 'vrienden' nog walgelijker is dan ik kon
vermoeden. Alies Pegtel, de auteur van de in acht delen te verschijnen
serie over de grootste oplichteres uit de Nederlandse geschiedenis, belde
mij een maand of twee, drie geleden met 'schokkend nieuws': "Ebru, ik
reconstrueer Ayaans verblijf in Nederland om te achterhalen hoe zij zo
razendsnel carriere heeft kunnen maken en uitgroeide tot een wereldster. Ik
ben erachter gekomen dat ze veel meer steun van invloedrijke intellectuelen
heeft gehad, dan openbaar bekend was. Bovendien heeft Ayaan niet al haar
teksten zelf geschreven en staat haar laatste boek vol tegenstrijdigheden."

Alsof ik a. geinteresseerd ben, en b. ooit anders beweerd heb. "Ja maar jij
bent een columnist, ik ben journalist. Hoe kun je dat nou 'weten'? Ik kom
hier bij toeval achter en vind het toch wel schokkend."

Ik weet uit betrouwbare bron dat Ayaans AD-columns linea recta van de
Trouw-redactie naar het AD werden gefaxt. "Iedereen weet toch dat Chris
Rutenfrans die schrijft", gniffelde mijn bron - lid van de Vrienden van
Ayaan bv. "Het is gewoon een spel." Ja, een spel waarbij de vader van een
inmiddels vijftienjarige jongen is vermoord. Details. "Niemand is
geinteresseerd in jouw verhaal Alies. Jij liegt en doet aan karaktermoord.
Bovendien ben je jaloers. Je bent immers vrouw. Trouwens, ik vind het
walgelijk dat je hier nu mee komt: ik heb nooit anders beweerd dan dat die
doos liegt en bedriegt. Maar steun?! Ho maar!"

Hoe zou iemand die nog geen fatsoenlijke Nederlandse volzin kan uitspreken
zonder taalfouten, iemand die nog geen column kan schrijven zonder
spelfouten, wetenschappelijke of doorwrochte opiniestukken kunnen
produceren?! Nog even en Alies 'ontdekt' dat Ayaan de reincarnatie van
Mata Hari is. Tell me something new. "Ebru, Leon de Winter heeft gewoon
toegegeven dat haar teksten per e-mail tussen 'de vrienden van Ayaan'
circuleerden. Bram Peper heeft haar allereerste speech geschreven, Leon en
co haar afscheidsrede."

Mijn bron zei dat het hilarisch was om te zien hoe mensen als Neelie Kroes
en Leon de Winter over elkaar heen vielen om hun teksten door Ayaan uit te
laten spreken. Zou Ayaan ooit een woord gelezen hebben van de stukken die
onder haar naam zijn gepubliceerd? Alies heeft 'bewijzen', 'bronnen' en is
doodsbang dat de 'bewijzen' en 'bronnen' hun medewerking aan de achtdelige
HP/ De Tijd-serie zouden kunnen intrekken. Tot ver na middernacht word ik
bestookt met mailtjes over het verschil tussen journalistiek en
columnisterij.

"Ebru, ik kan niet zomaar alles roepen zoals columnisten doen. Ik heb hier
maanden onderzoek naar gedaan en moet grote stukken van mijn verhaal nog
publiceren. Ik ben ook al gebeld door Ingrid Pauw, voorlichter van de VVD.
Met de vraag wat ik precies aan schrijven was over Ayaan. Ik dacht dat we
hier persvrijheid hadden?"

Journalisten. Oogkleppen. Intimidatie. Wow. De vrouw die het recht op
beledigen claimt te hebben wordt 'beschermd' door een persvoorlichtster?!
Hoezo? What's next? "Ayaan is een buikspreekpop. Wedden dat die manipula-
tieve leugenares geen seconde wakker ligt van wat jij over haar schrijft?
De vraag is natuurlijk waarom haar 'vrienden' dat wel doen. Sorry, ik heb
belangrijkere zaken aan mijn hoofd. Bel me maar als je 'weet' dat Ayaan
gesponsord wordt door zowel de AIVD als Al Quaeda."

--------
(c) 2006 Metro