Toespraak van Guy Verhofstadt over het Vierde Burgermanifest.

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Dec 24 07:17:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Eens Bart. Belgie mag zich gelukkig prijzen met zo'n premier. En dat
> ondanks het dreigende Vlaams Blok boven zijn hoofd.

Het Vlaams belang volgt op het falen van ons
politiek systeem. Net als Fortuyn dat hier aan het
licht bracht.

 > Uitstekende toespraak.

"Een vrij rechtlijnig-liberaal verhaal"(*)

Zeker, maar voldoende reden voor kritiek. Bart(*)
snijdt in zijn antwoord het kritieke punt wel aan.

> Jawel hoor, de conservatieve angst regeert....

Er is geen sprake van conservatieve angst m.i. maar
van falen adequaat te reageren op de ontwikkelingen.

Hervormingen hier werden ingegeven door verouderde
opvattingen over de economie. Het VVD/CDA gewauwel
bulkt ervan, maar vormen geen antwoord.

De hervormingen zijn slechts een gevolg van totaal
verkeerd begrepen bedreigingen. Het uitblijven van
echte innovaties is een teken aan de wand.

> precies zoals
> Verhofstadt één van de alternatieven voor zijn visie beschrijft.

http://www.youtube.com/watch.php?v=jQaHrcwKsoc

http://www.readinggroupguides.com/guides3/world_is_flat1.asp

"
Introduce your students to Thomas Friedman and his
book The World is Flat. One of the most interesting
and quickest ways to get a feel for his book is to
watch his lecture from MIT.

Connect (http://mitworld.mit.edu/play/264/) your
computer to Friedman’s MIT lecture. The presentation
is about an hour and fifteen minutes.

Even if you areable to watch 15 or 20 minutes of the
lecture, it will provide students with an increased
awareness about globalization and some resources to
use to learn more.

Distribute the activity sheets. These are questions
for students to ponder and answer during or after
the video. (This could also be a homework assignment.)

Pause the presentation for additional discussion,
comments or to allow students to fill in their answers.

Discussion questions:
Why did Friedman title his book, The World is Flat?
How do you think a flat world will affect your job
or career?
What skills will you need to successfully live and
compete in a global workplace?

Why is it important to understand that there is no
such thing as an American job anymore?

How is this information useful to you?
"

Overigens is de analyse van Thomas Friedman eerder
het gevolg van niet eerder begrepen (ook door hem
kennelijk niet) gevolgen van de ICT maatschappij.

Verhofstadt faalt ook hier op dat punt. Hij lijkt
het hervormingsplan van CDA+VDD+(god weet hoe lang
nog)D66 navolging te willen geven.

> Dan lijkt me het nog zo slecht niet te zijn om de

> Er komen nogal wat diverse onderwerpen aan bod. Wat had je voor ogen?

De samenhang? Een juiste analyse om te beginnen.
Zijn verwijzingen naar VB zijn louter politiek en
maskeren het eigen falen, bijvoorbeeld.

> Niet meteen weer die wrok naar boven laten komen Bart; *dat* is
> destructief....

Bart kent geen wrok, Mark, hij weet alleen niet wat
constructief is. :)

Henk Elegeert