Vuile oorlog in Afghanistan

Henk Vreekamp vreek72 at HETNET.NL
Thu Dec 21 16:34:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Excuus voor mijn verhaspeling van het Spaanse 'sucia'- in de haast, je weet
wel...

Dat die wikipedia lang niet alle kennis paraat heeft moge ook hier blijken.
De vuile oorlog heeft bijv ook gespeeld in Guatemala tot vrij recent. De
term komt oorspronkelijk inderdaad uit de Argentijnse dictatuur, maar wordt
ook gebruikt in Colombia etc.

Het gaat om een specifieke vorm van terreur van staatswege en haar
paramilitaire organisaties (rechtse militairen e.d.). Daarom acht ik deze
specifieke term niet van toepassing op Afghanistan voor wat betreft de
deelname van de imperiale machten. Het doodschieten van onderwijzers en
andere modernisten door de Taliban betekent misschien wel dat de term guerra
sucia daar over een aantal jaren van toepassing is, bijv. nadat de
buitenlanders zich hebben teruggetrokken. Kortom, Van Bommel praat voor de
(eventuele) geschiedenis uit.

Ik had het veel actueler en sterker gevonden als Van Bommel die Kamp
sarcastisch had getergd met diens "gesprekken" i.p.v. martelingen. Zo van,
"minister mag ik u even martelen..". De laatste die dat kon was de communist
Marcus Bakker, een van mijn favorieten destijds naast Hafmo.
hv,u