Toespraak van Guy Verhofstadt over het Vierde Burgermanifest.

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Dec 21 13:40:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Jawel hoor, de conservatieve angst regeert....precies zoals
> Verhofstadt één van de alternatieven voor zijn visie beschrijft.

Angst schakelt het verstand, de ondernemingslust, de bereidheid tot
experimenteren en vernieuwen uit. Geen nadenken, geen visie dus.

> Dan lijkt me het nog zo slecht niet te zijn om de
>
> Er komen nogal wat diverse onderwerpen aan bod. Wat had je voor ogen?

Ondanks de goede dingen die Verhofstadt naar voren brengt is het toch
een vrij rechtlijnig-liberaal verhaal. Je komt pas echt verder als je je
er in verdiept waarom er bij anderen weerstand is tegen liberale ideeën.
Je moet zelf de beste argumenten tégen je eigen visie verzamelen en zo
overtuigend mogelijk verwoorden. Pas dan kun je een antwoord formuleren
dat iederéén kan overtuigen.

Verhofstadt komt een heel eind, maar belicht steeds het ideaalbeeld,
terijl de weerbarstige en soms onaangename praktijk wat buiten beeld
blijft. Negatieve kanten moet je frontaal te lijf gaan, concreet laten
zien dat je ze kunt oplossen of tenminste kunt inbedden in een
positiever totaal. Anders wordt bijvoorbeeld 'empowerment' een wrang
begrip voor de oudere werkloze.

De vrije markt is een abstractie die de werkelijkheid maar matig
benadert. Dat is maar goed ook, er wordt veel gedaan om dingen te
stabiliseren, om wilde uitslagen, onacceptabele tekorten en
overschotten, monopolies en kartels, uitbuiting en armoede, vervuiling
en roofbouw op collectieve hulpbronnen tegen te gaan. Om veiligheid en
respect voor mens en dier te verzekeren. En, als we heel eerlijk zijn,
ook om onze eigen rijkdom te beschermen in een wereld vol armoede.

De echte uitdaging is niet zozeer om een aansprekend ideaalbeeld te
schetsen, maar om een beperkt aantal eenvoudige, transparante,
doelmatige regels kiezen zodat mensen een goede voedingsbodem aantreffen
om zichzelf te realiseren, in vrijheid maar tegelijk ingebed in een
(zich dynamisch ontwikkelende) structuur die zowel ondersteunt alsook
onvermijdelijk grenzen stelt.

Je zou bij alle 'rollen' die mensen in de maatschappij spelen, zoals
consument, werknemer, ondernemer, kind, oudere, patiënt, werkloze,
overheidsdienaar, na kunnen gaan wat hoe we de mens toe kunnen rusten om
deze rol effectiever te vervullen, en wat juiste en wat verkeerde
prikkels zijn om te zorgen dat men, in grote lijn, het persoonlijke en
het algemene belang met elkaar kan verenigen.

Een heel belangrijke ontwikkeling hierbij is het ontstaan van allerlei
sociale netwerken op het internet, waarbij mensen zich veel
gemakkelijker kunnen verenigen tot groepen met een gedeeld belang of een
gedeelde interesse. Zien hoe dit de wereld van 2020 écht verandert,
daaraan is Guy Verhofstadt denk ik nog te weinig toegekomen in zijn betoog.

> Niet meteen weer die wrok naar boven laten komen Bart; *dat* is
> destructief....

Hoezo wrok, ik zeg nog maar eens waar het op deze lijst volgens mij aan
schort, wie weet helpt het zelfs, op den duur...

Bart