Kerstoverdenking: 1 maand Pechtold

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Dec 21 11:13:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het met je eens dat het weer een stuk beter gaat. Maar of dat
aan Pechtold ligt of dat het komt omdat we eindelijk onder dat
conservatieve juk uit zijn, dat weet ik niet. Ik denk vooral het
laatste.

Verder hoor je Pechtold volop over de immateriele onderwerpen, en daar
is hij inderdaad goed in. Welke kant het qua economische politiek op
gaat de komende vier jaar met deze fractie, dat is nog een groot
vraagteken. Wellicht laat men het links liggen en probeert men op de
immateriele onderwerpen weer een herkenbaar profiel als partij te
krijgen de komende jaren. Zou wel eens een strategisch slimme
strategie kunnen zijn, alhoewel ik wel hoop dat er achter de schermen
flink gewerkt gaat worden aan een nieuwe progressief-liberale visie op
de economie. Want ook op dat gebied is er momenteel geen enkele partij
die uitgaat van 'empowerment' van de burgers zelf, zoals Verhofstadt
dat bijvoorbeeld verwoordde in zijn manifest. Zowel de uitknijptactiek
van CDA/VVD als de vangnettactiek van PvdA/SP pakken dramatisch uit
voor vooral de kansarmen onder ons. Hier ligt voor D66 een enorm
onontgonnen gebied om te exploiteren.

Groeten,
Mark Giebels