Vuile oorlog in Afghanistan

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Dec 20 15:05:34 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hoe typeert D66 de opgelaaide oorlog in Afghanistan,

Er keren nog steeds -eerder gevluchte- Afghanen
terug naar Afghanistan vanuit Pakistan.

Die hebben allemaal een bordje bij "niet schieten,
wij zijn afghanen", maar of dat helpt is maar de
vraag.

De Taliban komt immers ook over diezelfde grens.

> wat is het
> standpunt tav de nieuwe militaire operaties?

Schieten op terugkerende vluchtelingen?!

> Ik vind de kwalificatie vuil minstens van toepassing.

Je hebt helemaal niets aan een dergelijke
kwalificatie. Een schone oorlog bestaat niet.

De aanwezigheid van millitairen die met andere
zaken bezig zijn dan wederopbouw maken zich schuldig
aan oorlogshandelingen. De vraag is wie dat
controleerd en afweegt, en tegen welke achtergrond.

De vraag is tevens of de aanwezigheid nog wel past
binnen het raamwerk van de uitzending, en thuishoort
onder de huidige vlag.

De legitimiteit waarmee destijds het regime werd
bestreden heeft plaats gemaakt voor een andere.
Dat vraagt om een nieuwe afweging.

Henk Elegeert