Nihilisme: Kunnen demissionaire ministers aftreden ?

Thu Dec 14 14:47:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volledig mank?

Ja in de VS benoemt niet een parlement een regering,
daar gaan wij mank.

Maar ook jouw beschrijving gaat mank:
niet dit parlement heeft deze regering benoemd,
en deze regering is slechts aangebleven tot een door dit parlement
benoemde regering het heft in handen neemt, om tot dan lopende zaken af
te handelen.
Dus tot dit parlement nieuw beleid gaat laten uitvoeren door een in ons
land maar elders ongebruikelijk door een parlement zelf benoemde
regering
met een dichtgetimmerd regeerakkoord waaraan de controleurs van de
regering zichzelf binden.

Het parlement moet desnoods direct een regering vormen, zonder
regerakkoord,
maar niet een op de winkel passende oude regering door een oud parlement
benoemd en een oud regeerakkoord onderschreven, dwingen het omgekeerde
te doen waarvoor ze benoemd zijn en waaraan ze zich hebben gebonden.
Feitelijk hebben ze als regering geen mandaat eventueel uit
onderhandelingen volgend beleid uit te voeren, dat is aan de nieuwe
regering,
noch de wet naast zich neer te leggen, daarvoor staat het parlement de
weg van wetswijziging open, waaraan iedereen gebonden is.

Fritz van Rikxoort