Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Dec 10 12:05:28 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

[...]

> Ik begin parallellen met onze discussie over Uruzgan te zien. Ik
> verwijt D66 in beide kwesties niet integer handelen (naar mijn eigen
> hoge standaard van politiek bedrijven die ik van mijn partij
> verwacht). Jij ziet het in beide kwesties als een complot om D66 zwart
> te maken, waar D66 ongewild in verstrikt in geraakt. Let's agree to
> disagree.

Okee, maar 'complot' drukt niet goed uit wat ik bedoel, en het gaat om
iets structureels en belangrijks: wie bepalen de publieke agenda, of
hebben daar veel invloed op? Wat beweegt hen precies? Hoe komt het dat
zaken zonder werkelijke substantie langdurig voorpagina's en
nieuwsrubrieken (en kamerdebatten) in beslag kunnen nemen?

Het publieke debat is van enorme betekenis in een democratie, en als het
gedomineerd wordt door onbenulligheden dan ontbreekt de publieke
controle waar deze wél nodig is. Dan kan bij gebrek aan aandacht ook
geen toekomstvisie rijpen over wat we willen met écht belangrijke
vraagstukken en ontwikkelingen. De keuze van onderwerpen is mensenwerk,
geen toeval.

Ik ben hier heel wantrouwend in, en dat mag toch ook wel gezien het
grote publieke belang dat ermee gemoeid is. Toch?

De VS zijn natuurlijk hét grote proeflaboratorium m.b.t. manipulatie van
de media, maar onze eigen media functioneren ook slecht vind ik.

Wat is zo 'politiek relevant' dat jij er onmiddelijk een standpunt over
wil zien, en is 'politiek' relevant misschien ook 'gewoon' irrelevant?

Bart