Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Dec 10 00:22:52 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> In feite is nog steeds diffuus hoe nu precies de
>
> Hmm, dat Fatma zoveel voorkeursstemmen heeft gekregen vanwege de
> gevoerde voorkeursactie vanuit genocideontkenningshoek lijkt me toch
> wel heel waarschijnlijk. Op deze lijst kan ik me ook een opmerking van
> iemand herinneren die actief campagne voerde en vertelde dat hij de
> opmerking 'onze hele moskee stemt op jullie' had gehoord.

Maar... het één sluit het ander toch niet uit? Stemde men misschien in
2003 en bloc PvdA, dan is dat bij een deel van hen nu en bloc D66
geworden. Allemaal kan niet, dan had D66 nog veel meer Turkse stemmen
gekregen.

> Nee, zal ik ook niet doen, maar net doen alsof dit niet heeft
> plaatsgevonden, of alles wegrelativeren, is minstens zo dom.

Dom? Dit lijkt een beetje op Hein's manier van discussieren. Ik vind de
heisa totaal overtrokken, en vanuit politieke motieven aangezwengeld.
Kandidaten/verkozenen kun je aanspreken op hun /eigen/ acties en
standpunten maar per sé niet op de veronderstelde motieven van hun
veronderstelde kiezers. Over die motieven is helemaal niemand
verantwoording schuldig.

Wie iets anders beweert die begrijpt volgens mij niet het principe van
democratie. Of heb je al eens vaker zo'n curieuze discussie gezien
waarin iemand op zijn of haar kiezers werd aangevallen in plaats van op
eigen standpunten?

Dat in Turkije op alle scholen sinds jaar en dag iets onderwezen wordt
(volgens het NOS journaal vandaag) wat wij hier fout vinden (doet me
trouwens denken aan de 'foute' Japanse schoolboekjes, er zullen wel veel
vergelijkbare voorbeelden zijn) betekent toch niet dat Turken slecht
zijn en dat je geen Turkse voorkeursstemmen mag accepteren?

Dat is de facto wat ook jij van Fatma eist: dat zij zich op een bepaalde
voorgeschreven manier uitspreekt over iets (voor Nederland) totaal
irrelevants waar zij niets mee te maken heeft en absoluut geen
deskundige is, alleen maar omdat anderen haar zo willen dwingen om alle
kiezers van Turkse komaf van zich te vervreemden? Ik zeg hier bewust
/alle/, ik denk niet dat er veel zijn die het waarderen dat wij hen
willen voorschrijven wat ze moeten denken over hun eigen geschiedenis,
ook al hebben we gelijk. Kun je je er misschien iets bij voorstellen dat
Fatma hieraan niet meedoet?

Mark, je laat jezelf volgens mij gewoon voor een karretje spannen. Dit
gaat allemaal nergens anders over dan de 'vuile en vunzige' politieke
spelletjes waar Pechtold het over had. Proberen anderen te beschadigen,
met als enige 'misdaad' dat ze zich niet laten koeioneren. En meteen ook
maar een groep kiezers met Turkse achtergrond tot halve fascisten
bombarderen.

Als exact die zelfde kiezers volgende keer maar weer braaf, liefst en
bloc, op de PvdA gaan stemmen. Dan is het allemaal weer goed.

> Inderdaad. Maar bij het voorbeeld van de anti-Joodse neo-nazis en ook
> de nationalistische Turken gaat het helemaal niet om het geheel van
> standpunten, maar om een enkel standpunt dat ook nog eens door Fatma
> en D66 zelf als onbelangrijk is gekwalificeerd. Als dat zo is, dan
> maak je toch duidelijk dat je die stemmen helemaal niet wilt hebben?

Zoals ik hierboven uitlegde is dat inderdaad de truc waar D66 en Fatma
terecht niet aan mee wilden doen.

Het gaat overigens wel degelijk om het geheel van standpunten. Het is
wel zo netjes als mensen die op je stemmen precies weten waarop ze
stemmen. Welke afweging ze ook uiteindelijk zelf willen maken.

> Klopt. Zowel bij de neo-nazis als bij de nationalistische Turken is
> dit echter juist niet het geval.

Dan begrijp ik je verkeerd. Je premisse was toch: "Bart staat
onverkiesbaar op de D66 lijst en is zoals altijd zeer kritisch over
Israel. Een groep neo-nazis pakt dit op... "?

Mijn standpunt is simpel: als je zelf open en integer bezig bent, je
gewoon je eigen agenda volgt, niemand misleidt en je door niemand laat
voorschrijven wat te doen en wat te vinden, dan is elke stem gewoon een
stem, no questions asked (en dat kan en mag ook feitelijk niet, wegens
het stemgeheim).

Mocht er een probleem zijn dat sommige kiezers in een bepaalde richting
geprest worden dan is dat uiteraard reden voor justitie om actie te
ondernemen. Ik heb geen tekenen van dergelijke aktie waargenomen.

Bart