Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Dec 9 21:17:55 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12/9/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:
> Ten eerste, het voorbeeld is sterk in het extreme getrokken, ik ben
> Fatma niet en degenen die op haar gestemd hebben zijn bepaald geen
> neo-nazi's.

Zeker. Goed dat je er toch serieus op in gaat.

 In feite is nog steeds diffuus hoe nu precies de
> samenstelling van de groep voorkeursstemmen op Fatma is geweest. Het
> schijnt me in ieder geval toe dat o.a. de PvdA veel van haar kiezers met
> een Turkse achtergrond van zich vervreemd heeft. Een van origine Turkse
> kandidate van D66 lijkt me dan een zeer voor de hand liggende
> uitwijkmogelijkheid.

Hmm, dat Fatma zoveel voorkeursstemmen heeft gekregen vanwege de
gevoerde voorkeursactie vanuit genocideontkenningshoek lijkt me toch
wel heel waarschijnlijk. Op deze lijst kan ik me ook een opmerking van
iemand herinneren die actief campagne voerde en vertelde dat hij de
opmerking 'onze hele moskee stemt op jullie' had gehoord.

> Verder is denken in zwart en wit vaak niet het meest vruchtbaar.

Nee, zal ik ook niet doen, maar net doen alsof dit niet heeft
plaatsgevonden, of alles wegrelativeren, is minstens zo dom.

> Maar goed, Mark, hoe moeten we nu naar je hypothetische voorbeeld kijken?
>
> Er zijn volgens mij niet zo veel neo-nazi's in Nederland, maar ik
> veronderstel dat zij Wilders of evt. Verdonk gestemd zullen hebben.

Die staan 100% achter Israel. De VVD heeft tijdens de Libanonoorlog de
rol van cheerleader voor Israel aangenomen. Het zou me verbazen als
het bij Wilders anders ligt, maar ik geef toe dat ik me niet in zijn
partijprogramma en stemgedrag heb verdiept.

> Nemen wij hierom Wilders of Verdonk de maat? Nee, duidelijk niet, ik heb
> het nog nooit gehoord tenminste. We baseren ons netjes op wat deze
> kandidaten /zelf/ aan ideeën en standpunten naar buiten brengen.

Zeker, maar ik moet zeggen dat ik het toentertijd bv Fortuyn vooral
kwalijk nam dat hij zich niet distantieerde van zijn extreem-rechtse
volgelingen, terwijl hij inhoudelijk redelijk genuanceerd was. Denk
bijvoorbeeld aan zijn pleidooi voor een generaal pardon. Dat hij om
electorale redenen zijn exteem-rechtse volgelingen niet afviel, vind
ik kwalijk. Op zo iemand zou ik nooit stemmen. En ik zou er tegen
protesteren als het iemand van mijn eigen partij zou zijn.
Soortgelijke kritiek heb ik nu dan ook op Fatma en de partijtop als
het over de genocidekwestie gaat. Vandaar ook dat ik het in het rijtje
van moreel verval plaats. Ik leg de lat hoog voor D66. Dat deed ik bij
Uruzgan, dat doe ik nu, en dat zal ik altijd blijven doen. Wat de VVD
met Verdonk doet moeten ze zelf weten, da's mijn partij niet en zal
het ook nooit worden...

> Zouden de neo-nazis in Nederland wél talrijk genoeg zijn om iemand in de
> tweede kamer te krijgen, je stem hangt in een democratie tenslotte
> (gelukkig!) niet af van wat men van je politieke ideeën vindt, dan is
> vervolgens de vraag of je dan het liefst iemand verkozen ziet worden met
> vrijzinnig-liberale ideeën die toevallig durft in te gaan tegen de
> krachtige lobby m.b.t. Israël, of dat je liever een welbespraakte
> xenofoob ziet.

Ik zie veel liever jou :-) Maar in vissen in extreem rechtse vijvers
door D66ers zie ik toch niets...

> Uiteraard moet een kandidaat die merkt dat h/zij veel stemmen gaat
> krijgen van mensen van een totaal andere politieke inslag bij zichzelf
> te rade gaan of er geen onjuist beeld van zijn/haar opvattingen is
> ontstaan, misschien zelfs de eigen opvattingen nog eens extra tegen het
> licht houden.

Inderdaad. Maar bij het voorbeeld van de anti-Joodse neo-nazis en ook
de nationalistische Turken gaat het helemaal niet om het geheel van
standpunten, maar om een enkel standpunt dat ook nog eens door Fatma
en D66 zelf als onbelangrijk is gekwalificeerd. Als dat zo is, dan
maak je toch duidelijk dat je die stemmen helemaal niet wilt hebben?

> Maar als de stemmen gewoon gebaseerd zijn op dat je een helder geluid
> laat horen over de verwerpelijkheid van Israëls optreden jegens de
> Palestijnen, en over de daarbij behorende sancties tegen Israël, dan zie
> ik geen enkel bezwaar om de uitslag van de democratische verkiezingen te
> accepteren en in de kamer je eigen idealen, zoals je ze hebt verwoord,
> en zoals men dat van je verwacht, na te streven.

Klopt. Zowel bij de neo-nazis als bij de nationalistische Turken is
dit echter juist niet het geval.

> Om tenslotte nog even op Fatma terug te komen, ik zie in haar standpunt
> eerder een protest dat men specifiek de Turkse Nederlanders op de korrel
> neemt, passend in een tegen díe groep gericht sentiment (de CU beoogde
> en passant haar christelijke Armeense geloofsgenoten te steunen, in het
> kader van een discussie die primair ging over holocaust-ontkenning als
> ik het goed begrijp), en dat dat niet de manier is om met elkaar om te gaan.
> De interpretatie als dat zij de Turkse moordpartijen onder de Armeniërs
> zou willen vergoelijken is aantoonbaar onjuist.

Mijn kritiek ging over het tactisch zwijgen en de steun van de
partijtop voor haar zwijgen en haar uiteindelijke standpunt. Fatma had
gewoon *meteen* moeten zeggen wat ze vindt en D66 had die mening
moeten accepteren en Pechtold had moeten mededelen dat hij die
genocide wel erkent en dat een discussie daarover in de partij onnodig
is. Helaas heeft men ervoor gekozen de verontwaardiging van de
nationalistische Turken electoraal uit te buiten. Dat vind ik
afkeuringswaardig voor D66. En daarnaast ben ik bang dat dit de partij
zal blijven achtervolgen. Het zal de sowieso al moeilijke weg om D66
weer geloofwaardig te maken bij de kiezers nog lastiger maken. Voor de
partij zou het dan ook goed zijn als ook deze fout wordt erkend en
Fatma haar conclusies trekt en netjes plaats maakt voor Bert.

Groeten,
Mark Giebels