Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Dec 9 04:12:52 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12/7/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wat naïef, je geeft de drammers alleen maar iets om naar te verwijzen.

Stel, Bart staat onverkiesbaar op de D66 lijst en is zoals altijd zeer
kritisch over Israel. Een groep neo-nazis pakt dit op en start een
zeer succesvolle oproep om op Bart te stemmen. Immers, er is geen
alternatief over rechts. Bart komt dus door massale steun van
neo-nazis voor D66 in de de kamer. Wat doe je?

Uiteraard had je je tijdens de campagne reeds expliciet moeten afkeren
van die potentiele aanhang. Dat had Fatma ook moeten doen: Duidelijk
maken in de media (vooral de Turkse) dat een stem op Fatma wel een
stem op een authentieke D66'er is die volgend jaar bv weer meedoet met
de gay parade. Ze had gebruik moeten maken van alle Turkse aandacht en
alle eigenzinnig liberale standpunten van D66 die gemeenschap in
moeten toeteren. Daar is een campagne toch voor?

Maar stel, je doet dat tijdens de campagne uit electorale redenen maar
even niet zo actief als zou kunnen. Net als Fatma heb ik het idee,
correct me if I'm wrong. Wat doe je dan, als je overduidelijk door die
groep neo-nazis in de kamer bent gekozen?

Zolang je blijft zitten, zal dit aan de partij blijven kleven. Zo zal
ook de sympathieke houding van D66 tov het EU lidmaatschap van Turkije
bij vele kiezers nu al erg verdacht zijn, neem ik bv uit de losse pols
maar even aan.

D66 is al jaren veel te naief dat dit soort zaken (die m.i. het moreel
verval van de partij tekenen) wel even zullen overwaaien. De gefaalde
strategie om via achterkamertjes bestuurlijke vernieuwing te
realiseren is het belangrijkste, Uruzgan was het dieptepunt, de
genocide kwestie slechts de laatste in de rij... En dus staan we al
met al nu op 3 zetels en niet *veel* hoger.

Ik heb niets tegen Fatma, maar deze inschattingsfout van de partijtop
kan wel eens de komende vier jaar als een molensteen om de nek van D66
blijven hangen. Vandaar dat ik het zeer zou waarderen van haar als ze
die zetel allesoverwegende toch maar aan Bert zou gunnen.

Ik zie niet in wat daar naief aan is, behalve dan dat Fatma dat wel
niet zal doen...

Groeten,
Mark Giebels