Ophef over campagnemail voor Turks D66-Kamerlid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Dec 9 01:00:45 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>Nogmaals mijn vraag: Vanwaar dat zuur?

Hoe kom je er toch op dat ik zuur zou zijn?
Mijn verbazing over het ontkenningsmechanisme bij mijn partikjgenoten
maakt me niet zuur, wel soms boos en soms geamuseerd. In ieder geval
nieuwsgierig. Maar niet zuur.
D66 is de laatste 10 jaar (ruim gemeten) systematisch gesloopt. Dat
kunnen we als een feit vaststellen. De getalsrij 24,14,7,6, 2 (3)
spreekt voor zich. Daar is niets "zuurs" aan, het is een vervelende,
maar wel empirische feitelijkheid.
Dat D66 ook moreel vervallen is geraakt is een opinie, maar wel een die
gebaseerd is op waarneming.
Ik noem een paar symptomen:

- onvolwassen rivaliteit tussen kopstukken
- intern gerommel tussen fractie en partijbestuur
- niet nakomen van verkiezingsbeloften
- sluiten van kritische openbare fora
- oneerlijk/onduidelijk spel bij benoemingen
- misbruik van posities (Bijvoorbeeld AP die zijn positie van Minister
misbruikte voor zijn persoonlijke campagne als lijsttrekker)
- pressie door oud-prominenten op congresbesluiten
- beïnvloeding van leden door stemadviezen van dezelfde promi's
- bevooroordeeldheid van stemadviescommissie

Dit zijn een paar voorbeelden. Het zijn voor mij geen aanleidingen om te
verzuren, wel om me te verbazen. En soms om me enigszins te ergeren.
Het verhaal rond het subtiel ronselen van Turkse stemmen hoort naar mijn
observatie naadloos in dit rijtje thuis. De nationalistische Turkse
stemmen zijn gekocht door gedrag dat bewust erop was gericht de
vrijkomende stemmen van CDA en PvdA te werven. CDA en PvdA kozen er
-terecht naar mijn smaak- voor genocide ontkenners van de lijst te
weren. Ze schonden namelijk hun partijstandpunt in deze delicate
kwestie. Ze negeerden bovendien een door de TK aangenomen motie van de
Christen Unie. D66 weigerde zich helder te uiten, en leek daarmee de
genocide te ontkennen. Bingo.

D66 is een partij in verval, en dat is NU een observeerbaar feit. Heeft
niets met zuur te maken, maar met onafhankelijk waarnemen.
De kwestie van de Turkse stemmers hebben Fatma en Alexander bewust over
zichzelf afgeroepen, en de verontwaardiging en verbazing van vandaag
komt me nogal geforceerd over.

Natuurlijk is er toekomstig voor Liberaal Democraten (vrijzinnig
democraten etc) in dit land. Al is het alleen maar omdat er teveel
mensen rondopen, zoals ik, die gewoonweg liberaal én sociaalvoelend
zijn. Zij hebben een politiek huis nodig. D66 was dat huis.
Het huis is echter weggezakt door een toenemende verrotting van de
fundering.
Na noodzakelijke sloopwerkzaamheden moet dus renovatie plaatsvinden. Of
nieuwbouw gepleegd worden.
Jouw (en Barts) ontkennen, en alle rationalisaties die je eromheen
construeert, zie ik als onderdeel van het verval, niet van de wederopbouw.
Een nieuwe voorzitter zal een wederopbouw-voorzitter moeten worden. Dat
is een kans die gepakt moet worden.