Eigenlijk altijd al in de ban van Pim

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Dec 8 23:40:49 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> Beste lijst,
>
> http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article377097.ece/Eigenlijk_altijd_al_in_de_ban_van_Pim.

Dit soort van politiek-correcte moraal doortrokken onderzoeken levert
volgens mij weinig inzicht. Ook nog gebaseerd op wat men zegt en niet op
wat men doet, nee, lijkt me allemaal boterzacht.

Overigens, de houding t.o.v. immigranten wordt natuurlijk behoorlijk
bepaald door de soort immigranten: de Hugenoten en de Portugese joden
waren zeer nijver resp. welgesteld, en brachten eerder dan haalden hier
welvaart, cultuur, kennis.

De hele maatschappij was volgens mij toen (ca. 17e eeuw) trouwens een
stuk minder formalistisch, meer pluk de dag, avontuurlijker.

Bart