Fortuyn uniek - nieuw rechts overbodig

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Aug 28 13:48:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28-aug-2006, om 10:21 heeft Henk Vreekamp het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs en andere partijverlaters,
>
> Dit weekend had de NRC een groot verhaal over de verwarring, de
> ego's binnen de diverse nieuwe, rechts-populistische partijtjes en
> de verwachting dat ze waarschijnlijk zeer weinig kiezersaanhang
> zullen werven.

in de v'krant ook. ik moet het nog lezen.
de zaterdagkrant helemaal  trouwens.
(op kleinkinders gepast, nagedacht over het meisje, dat 8 jaar uit
haar leven ontstolen werd, en nu een trauma mag verwerken.)

> Inderdaad, dat is te voorzien. De heren (nog geen dames gehoord)

en rita v dan?
maar je hebt gelijk, henk, overmaat van heren in die tak van sport.
(hoe zou dat komen?)

> [...]
> Fortuyn was gewoon uniek, qua persoon en qua tijdsgewricht.
>
> Al in de 19e eeuw was er een vergelijkbaar moment toen een
> volksmenner in Frankrijk de eerste populist avant-la-lettre
> Napoleon wilde na-apen. Beroemd is de sarcastische openingszin van
> het analytische essay "De achttiende Brumaire van Louis Bonaparte",
> geschreven door Dr. Karl Marx:
>
> 	Hegel bemerkt irgendwo, dass alle grossen weltgeschichtlichen
> Tatsachen und Personen sich 	sozusagen zweimal ereignen. Er hat
> vergessen hinzufuegen: das eine Mal als Tragoedie, das	andere Mal

;) Karl, ik ben het met je eens, maar dat wist je al.

> Om er twee bladzijden verder aan toe te voegen:
>
> 	Die Totenerweckung in jenen Revolutionen diente also dazu, die
> neuen Kaempfe zu 	verherrlichen, nicht die alten zu parodieren, die
> gegebene Aufgabe in der Phantasie zu	uebertreiben, nicht von ihrer
> Loesung in der Wirklichkeit zurueckzufueheren...
>
> Ik denk dat we over het hoogtepunt van het populisme heen zijn.

dat zou fijn zijn

> De VVD is gespleten door Rita Verdonk, D66 als stoottroep van het
> Noord-Amerikaans populisme is geminimaliseerd, en aan het New
> Labour-gezicht van Shell-domkopje Bos wordt zwaar gekrabt als ik de
> verhalen van leden van de PvdA-programcie lees (o.a. in de
> Volkskrant). En Nieuw-Rechts komt niet van de grond omdat ze geen
> charismatisch figuur of intellectueel leider kennen,
> onvoorwaardelijke condities om het gepeupel te charmeren.

dat zou nog fijner zijn. :)

(enne ... het moet zijn: 'gekrabD' henk. ;) meestal spel jij toch
foutloos? en ik verbeter eigenlijk nooit. sorry, één keertje dan?

gr elma