Air marshalls

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Aug 26 19:42:27 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Over die wapens, de Nederlandse a.m's dragen een Glock 26 bij zich met
> 9x19
> mm. sterk vervormende munitie. Je zal er onschuldig door getroffen worden.
> Een normale kogel is een langwerpige kegel die het lichaam kan verlaten en
> daarna schade aan het vliegtuig kan veroorzaken. Hun munitie wordt bij
> treffen een soort platte pannenkoek die dus afgrijselijke wonden
> veroorzaakt.

Ik pik even een puntje uit je betoog. Dat vervormende munitie vreselijke
verwondingen veroorzaakt is duidelijk. Maar het voorkomt wel dat een kogel
eerst een kaper treft en vervolgens nog genoeg vaart heeft om een of
misschien wel meer passagiers te treffen. En ook dat een terrorist die
wordt getroffen nog de kans krijgt een bom tot ontploffing te brengen. Het
is dacht ik al jaren zo dat in die gelukkig zeldzame gevallen dat de
politie dodelijk geweld moet gebruiken om het leven van een gijzelaar te
redden met vervormende munitie wordt geschoten. Niet bij een arrestatie
zonder gevaar voor burgers.

Meer dan tien jaar geleden werd een officier op zijn laatste werkdag voor
zijn pensioen gegijzeld door een gewapende man. Na een urenlange
patstelling dacht de politie dat de man op het punt stond zijn gijzelaar
te doden en sluipschutters kregen de opdracht de man dood te schieten. In
de krant stond dat men in zo'n geval zo schiet dat de kans op een
dodelijke afloop voor de gijzelnemer maximaal is en dus de kans dat het
onschuldige slachtoffer omkomt minimaal. Er worden dus twee schoten
afgevuurd: een in het hoofd en een in het hart. Gegarandeerd dodelijk voor
de gijzelnemer - als het raak is. En dat was het dit keer dus niet, het
was de gijzelaar die werd getroffen. Een duivels dilemma dus.