Premier Olmert verwerpt kritiek VN

Tue Aug 22 18:37:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>
Sent: Tuesday, August 22, 2006 5:40 PM

> [...]
> democratie is daarbij een crusiale voorwaarde en 'spelers' die zich
> daarbij aan de daarvoor geldende regels houden.
>
> Als de paar debatten van de afgelopen vier jaar mij een indruk moeten
> gevenven over het niveau ervan, spreekt dat al boekdelen. De sociologische
> verklaringen dragen dan meestal echter niet bij, idd.

> Eens, waar het de gevolgen betreft. Want vaak vormen die onderwerp van
> gesprek, terwijl het 'conflict' er (intussen) alleen steeds erger op
> wordt.

> Of ik daar in mee kan gaan, Fritz? Is op meerdere manieren uit te leggen

Ik bedoelde met ons gebrek aan directe democratie...

> [...]
> consensus wordt verbroken, zo lijkt het, stort de wereld voor veel
> Nederlanders in.’ Dat voelt zo onwennig, dat de discussie snel heftig
> wordt – om al even snel uit te monden in een nieuwe knusse consensus.
> Debat staat niet ten dienste van waarheidsvinding, maar is een middel om
> de rijen snel weer gesloten te krijgen."
>
> Kijk, geen socioloog dit keer. ;)
>
> En wel wijzen naar de kern van onze zwakke democratie. Sterker nog: in
> onze democratie is 'knusse consensus'(in achterkamertjes politiek) al
> bereikt voordat het werkeljke debat nog plaats moet gaan vinden.

Precies, vooraf bepalen partijvertegenwoodigers de uitkomst,
uiteraard in overleg tussen partijen...
Zelfs binnen D66 is men vaak actiever met afstemmen
met andere partijen (met wie men pluche wil)
dan met vraagstukken en oplossingen
vanuit eigen kiezers bezien.

> Is ons debatje vrijgebleven van het snelle vinden van consensus? ;)

;)

Geloof niet dat onze verschillen van inzicht erg zijn.
Nuttig is slechts elkaar te begrijpen
en de eigen inzichten aan te scherpen.
Zouden we ieder vrij van partijmeel in de mond
mogen meestemmen over besluiten, dan is het meer dan discussie.
Op deze lijst en met het piepklein geworden D66
is het hier vooralsnog slechts interessant mijn meing te vormen.
Daarvoor blijf ik op deze lijst, ik vind veel bijdragen leerzaam,
evenals veel links van enkele deelnemers.