Premier Olmert verwerpt kritiek VN

Tue Aug 22 09:42:15 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk en Henk (Elegeert en Vreekamp),

Heb H.J. Schoo (Henk?) wel gelezen zaterdag (19 augustus), Volkskrant
opiniepagina "Forum" (17), rechtsonderaan, en was het wel met hem eens dat
de, vaak linkse, kritische benadering van Israel vaak niet evenwichtig is
wat betreft een even kritische benadering van Israels gezworen
tegenstanders.
Ik zie met Schoo en Henk (Vreekamp) wel de overeenkomst met ons binnenlands
multiculturalisme.

Onze publieke opinie is door de jaren heen inderdaad nogal vluchtig, van
uitersten naar uitersten, kenmerk van consensusgedrag: korte heftige
schijndiscussie omdat onze wereld lijkt in te storten als de consensus door
feiten achterhaald wordt, om snel weer tot consensus te komen - zo vat ik
Schoo in zijn besluit ongeveer samen.
We zagen dit na 9/11 (Kok: geen oorlog, wel oorlog, geen oorlog), met Pim
Fortuyn (deed en zei niks goeds, er was geen reden tot beveiliging, alle
politici beveiligd, nu de meest geciteerde invloed op de veranderingen in
ons land), met Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali (het lag en ligt allemaal
aan henzelf, want een andere visie dan dat deze rebellen de oorzaak zijn van
"gedoe", dat er ernstige structurele problemen zijn met veel immigranten, is
te pijnlijk, al is over hen de consensus nog niet afgetekend).

We zien dat ook met "discrminatie" waaraan we onszelf ten onrechte nogal
schuldig achten.
In binnen- en buitenland blijkt regelmatig dat de discriminatie onder andere
ethnische groepen dan onze eigen mengelmoes veel groter en agressiever is.
We zien dat ook met de vele kleine en grote terreur- en geweldsdaden jegens
autochtone inwoners: we praten veel makkelijker over vergrijpen van eigen
autochtonen dan over de eindeloze wandaden van bepaalde groepen allochtonen,
veelal Marrokkaanse jongens. Als er weer eens een Jood of homo of
niet-Marokkaanse alochtone vrouw een buurt wordt uitgeterroriseerd dan wordt
eerder bevraagd wat hun eigen schuld is dan de harde zich eindeloos
herhalende feiten onder ogen te zien.

Gelukkig zijn er nog onverbloemde tegengeluiden, zoals van de in een eerdere
posting genoemde opstappende voorzitter Hikmat Khan van de liberale
Contactgroep Islam, die een gewone aanpak wil van misstanden. Maar zo'n man
wordt dan vooral beschreven als overal op (lange mulitculturistische) tenen
stappend, iemand aan wie wel een steekje los moet zitten omdat ie de
consensus verstoort.

Fritz