Premier Olmert verwerpt kritiek VN

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Aug 22 03:35:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik blijf me verbazen over die plotselinge en massieve anti-Israel
> houding in Nederland.

Dat verbaast mij nu weer zeer. Je draagt niets aan
dat een dergelijke conclusie zo kunnen rechtvaardigen.

> Eerst massief voor, nu massief tegen.

Blijkens? Ik blijf me verbazen over je massieve
aannames.

 > In de
> Volkskrant van zaterdag stond daar een aardig artikel over dat een
> socioloog citeerde die sprak van een letterlijk 'omgekeerde consensus'.

Stukje niet gelezen maar je lijkt te grijpen naar
het argument van de 'deskundige', maar zonder
controleerbaar verhaal. Je moet ook niet alles
geloven wat in de krant staat, Henk. :)

> Een parallel.

Zelfs die valt niet te controleren. Je had een
wijntje op, Henk?

> Zelf ben ik fel tegen de Amerikaanse invasie in Irak: het
> vergroot alleen maar de ellende in het Midden-Oosten, afgezien nog van
> de leugens die de invasie rechtvaardigden. Bush en Blair en hun directe
> aanhang zijn schuldig. Maar ik zal er voor waken om het misleide volk
> aan te klagen, laat staan dat ik 'tegen' Engeland en de USA zou zijn.

En *waar* is de parallel *nu*? Ik zie 'em echt niet.
Nee, ik heb (nog) geen biertje op.

> In de Vietnam-agressie tijd zocht ik graag
> contact met de oppositie en zelfs ex-soldaten uit
> de States. Als ik de gelegenheid zou krijgen zou
> ik ook de huidige oorlogsoppositie steunen, vaak
> 'omgekeerde' veteranen.

Lieden die tot inzicht zijn gekomen, en weten: een
oorlog kun je niet winnen.

> De actualiteit. Waarom wordt er slechts gesproken over de wandaden van
> Israel?

Simpel toch, je schiet niet een wijk aan flarden in
de hoop een toevallig zich mogelijk (hoogst
waarschijnlijk niet) daar bevindende raketschutter
te treffen, en de werkelijke slachtoffers als
collateral damage te beschouwen.

> Waarom niet over de mensminachtende aanslagen door Palestijnen
> en sjiitische Libanezen die worden goedgepraat met suggesties richting
> koran-interpretaties? Waarom deze eenzijdigheid?

Omdat je verhaal niet klopt, Henk. Precies, waarom
deze eenzijdigheid?

En omdat de verhouding compleet zoek is en een
platgeschoten vijgeboom zich niet laat vergelijken
met tig aantal menselijke (veel kinderen als)
slachtoffers in een woonwijk. Oh, of waren het
kindsoldaten/-hezbollah's?

> En waarom wordt er geen onderscheid gemaakt
> tussen daders en belangrijke opposities (dus ook
> die tegen Herzbollah in Libanon)?

Vertel ...

> Mijn analyse komt erop neer dat hier 1. schaamte over het historisch
> anti-semitisme een rol speelt,

Waar gaat dit over, Henk?

> en 2. dat de 'luxe' van Westerse haat
> tegen Israel en een gelijktijdige onderwaardering van de Arabische
> motieven in wezen een uitdrukking zijn van Westers superioriteitsgevoel,
> elitisme.

Jemig zeg, ga jij nu ook al met losse flodders
schieten om geluid te maken? Waar gaat je analyse nu
eigenlijk over?

 >Wij kunnen ons zelfkritiek veroorloven want wij
zijn slimmer
> en machtiger (maar dat zeggen we dus niet) en als automatisch gevolg
> daarvan zijn de 'slachtoffers' verder oninteressant want niet subject
> doch slechts object van ons superioriteitsgevoel.

Henk, kom op zeg. Of wil je me eens uitleggen hoe ik
dit moet lezen?

> Gevolg: haat tegen Israel, feitelijke minachting (desinteresse) voor de
> Arabieren.

Jeetje .... een niet causaal verband welke zelfs tot
verstrekkende conclusie(s) leidt, Henk ?

> Een vergelijking met het multiculturalisme dringt zich op:

Wat erg .... maar ik was er al bang voor. Ik zie 'em
    (een vergelijking) overigens niet.

> men fulmineerde tegen blanke racisten

Bush and Blair?

> en liet de immigranten onbesproken die
> maar hun eigen etnische route moesten kiezen. Deze desinteresse, een
> asymmetrie in politieke aandacht, domineert nu ook de discours over het
> Midden-Oosten.

Maar ik zie het je argument(en) geen kracht
bijzetten. Ook niet ter verduidelijking, in
tegendeel. Ik vind het maar een warrig verhaal, sorry.

> Tweemaal fout dus. Ofwel, anti-semitisme in de brede zin des woords
> (tegen alle semieten) met twee variaties.

Nu nog even aantonen, Henk.

Henk Elegeert