Reactie op Rob en Wjbrandt

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Aug 18 10:15:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niet echt waar Hein, als je de afgelopen jaren bekijkt hebben heel wat
mensen al gezegd dat het D66 mogelijk de kop zou kosten. Niet dat men dan
perse gelijk moet hebben hoor, maar men blijkt het wel te hebben. Waar is en
blijft stap 2?
Uit de coalitie gestapt, veels te laat naar mijn mening, maar dat is mijn
mening maar, de verkeerde gronden alhoewel ook goede, en meteen volhouden
dat je achter een kabinet blijft staan met alle aso-maatregelen. Je vraagt
dan toch ergens om?
Ik ben erg nieuwsgierig naar wat D66 mee komt. Hopelijk ietsje wijzer als
het CDA. We lossen de werkeloosheid op door mensen langer te laten werken
(40uur).
Mensen met een uit te band springende jeugd moeten een opvoedingscursus
volgen........ ze hebben er geen tijd voor Balkje, de mensen moeten gaan
werken toch?
Utbreiding leerplicht naar al 3 jaar? Nog eerder en nog meer verplichtingen
voor de al zeer kleine burger, het hele leven wil men regelen daar. Nog even
en men wil er graag bijstaan als er een kindje gemaakt wordt.
We mogen niet langer, na de 65, gaan werken, de ouderen mogen niet
meebetalen, maar hoe dan? En wie betaalt het? Mooie woorden maar
levensgevaarlijk, precies wat Bos zegt. Wat hangt er ons boven het hoofd
mocht men de kans krijgen?
Of je er nu wel of niet mee eens bent, Nederland is toe aan een socialere
politiek en is het zat dat alleen maar plukken ondanks de mooie beloften
naar aanleiding van de verkiezingen.
Nog steeds geldt:
Meer werk, waar, behalve mensen uit het buitenland.
Minder overheid, klopt, als het geld kost. Meer overheid daar waar het
opleverd.
Meedoen, heel wat mensen vragen zich nog altijd af waarmee.
Minder regels, het zijn er alleen maar veel meer geworden, en niet in het
voordeel van de burger.

Natuurlijk gaat het ook over het overleven van D66, dat mag ook. Maar leren
van je fouten, zoals ik toen hoorde, bestaat blijkbaar niet. Wat waren dan
die fouten, wat ga je er aan doen.  Met ene Pechtold voorop, nou ja zeg. De
ruggegraat van de man is afhankelijk van de positie waarin hij terecht komt
en dat was al zo toch? Sorry, sorry, sorry. Ik mag hopen van niet maar je
hoort hem alweer bijna zeggen dat D66 nooit.........enz.

Misschien dat de hervormingen deels best nodig zijn hoor, maar een
samenleving dusdanig op zijn kop zetten met een zodanige snelheid is puur
aso. Men mag het dan wel sociaal noemen maar het wordt toch echt niet zo
ervaren door de mensen die dadelijk hun stem gaan geven. Nu komt men weer
met de economie gaat beter. Voor wie en door wie?

Kijk de gevolgen eens bij Transport en Logistiek Nederland, om maar een
voorbeeldje te geven. Men wil een bestand aanleggen waar alleen werkgevers
in kunnen om te zien of een potentiele chauffeur crimineel is. Dat is toch
het recht in eigen hand nemen, ze zouden mij niet screanen hoor. Komt er dan
ook een lijst met criminele transportbedrijven of ondernemers. Bedrijven
welke niks anders doen dan die chauffeurs belazeren. Ik heb de laatste 25
jaar te lang en te vaak bij de rechter gestaan tegenover werkgevers en in de
meeste gevallen het gelagje gewonnen. En op dit ogenblik gaat het opnieuw
die kanten op met de komst van oost-europerianen. Mensen worden gepakt waar
men bijstaat en we moeten dat maar terecht vinden? En dat is maar een
sector.
Criminele chauffeurs? Net zo crimineel als men belazert wordt, maar dat
mogen we geen crimineel noemen. Zolang er maar sprake is van het minimumloon
vinden de diverse overheden het wel goed.
Wat is straks crimineel op de werkgeverslijst, een chauffeur die een auto
en/of lading steelt, of een chauffeur die graag zijn of haar rechten wil
hebben of halen?
Wie bepaalt wie er wel of niet op die lijst terecht komt, de leden van TLN
zelf? Mensen die zich niet willen laten bedonderen worden automatisch als
crimineel bestempelt en komen niet meer aan de bak?
Neem maar van mij aan, de grootste transportondernemer in ons landje is ook
de grootste boef.
We exporteren die werkgelegenheid, zeker met het open gooien van de grenzen.
Liberalisme is langzaam een ander woord geworden voor mensen, en betekent,
zoek het maar uit. Heel vrijzinnig kiezen uit mogelijkheden die mensen niet
hebben. Ze moeten zich laten belazeren op straffe van een uitkering die dan
kwijt kan raken.

Huidige voorbeeldje: Een man, 45 jaar, heeft zijn diploma's gehaald en haalt
allews uit de kast om als chauffeur aan de slag te komen. Gaat rijden voor
een bedrijfje dat zichzelf geen uitzendbureau noemt, alleen de mensen die
voor hen rijden heten in het contract ( allemaal oproep) heten wel
uitzendkracht of uitleenchauffeur.
Ik heb zo'n contract gezien en er klopt totaal niks van, niet qua lonen en
niet qua vergoedingen.
Hij mag op een motorwagentje stappen en rijdt er 3 weken mee naar Polen.
Geen slaapcabine, hotel was ook niet gereserveerd, mag dus 3 weken rechtop
in die auto zitten. Krijgt juist daardoor en andere dingen welke niet
deugden vanuit de firma, een bekeuring in Duitsland en Polen. !00 Euro mee
om te tanken en autobahngebur. De rest schiet jezelf maar voor.
Hij pikte het, dom, maar hij wil zo graag aan de slag, en anders dwingt het
CWI en het UWV je wel.
Over deze 3 weken kreeg hij een loonspecificatie en moest eigenlijk nog 47
Euro meebrengen. Ineens waren er geen bonnetjes meer, alles weg en
natuurlijk was het zijn eigen schuld. Door onervarenheid heft de man op goed
vertrouwen geen kopien gemaakt en is weer bedankt.
Vrijheid noemen we dat. Leve de EU, waar ik nog steeds eens de voordelen van
zou willen zien.

Ger