Besteedbaar inkomen daalt sinds invoering Euro

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Aug 16 08:47:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voor een groot deel klopt het wel Henk, maar helemaal is dat niet zo.
De Euro doet en deed er volledig aan mee. Let maar eens op, mensen
vermenigvuldigen heel snel met 2, net als in Duitsland, maar scheelt al 20%.
De lonen zijn toen keurig teruggerekend maar de prijzen niet.
Logisch ook eigenlijk. Je bent winkelier en moet voor de opruiming wat
prijzen maken. Je hebt een rij met truitjes waar je een prijsje van een
tientje van maakt, dat deed je voor de invoering ook al. Het verschil mag
duidelijk zijn.
Een krop sla in de winkel blijft 0,99 ct kosten of het nu euro- of
guldencenten zijn, het klinkt toch goedkoop.
Tel je daar de niet of nauwelijks verhoogde lonen en uitkeringen, de idioot
snelle hervormingen, dan kom je wel bij de achteruitgang vsan de
besteedbaarheid.
Momenteel wordt er zelfs geroepen dat er tekorten bestaan op de
arbeidsmarkten. We hebben werkelozen genoeg en toch? Pak maar de landbouw,
niks tekort hoor, maar wel mensen die voor een hongerloontje dat werk niet
gaan doen. En terecht natuurlijk, zolang we toestaan dat Polen en Tjechen
dat werk voor de helft komen doen. En dat noemen we dan een voordeel van de
EU.
De uitzendbureua's gaan heel erg goed. Ze kosten per uur per werknemer, een
stuk meer maar  dat is niet zo van belang. Het gaat over de risico's die dit
kabinet de werkgevers laat lopen. Mensen met een eigen bedrijfje kunnen niet
eens legaal een werknemer aannemen, dat is niet op te brengen voor wat de
risico's aangaat.
Alleen al het gevaar van ziek worden, zonder dat een werknemer er wat aan
kan doen, is een ondoenlijk voor ze. Faillisement dreigt al snel.
Daar komt de EU nog eens tussendoor met allerlei flutmaatregelen, maar wel
kostenverhogende, en vinden we het raar dat mensen in toenemende mate kiezen
om het zwart te laten doen. Welk voordeel heeft de man met een eigen huisje
tussen zwart of wit? Een vriendendienst is toch veel simpeler en goedkoper?

Maar uiteraard ben ik het met je eens dat niet alleen de euro maar de
afgelopen kabinetten Balkende (nou ja, Zalm) er veel aan hebben bijgedragen.
Hopelijk kunnen we ze straffen op 22 november, en niet zo'n beetje ook. Geen
medelijden mee hoor, ze vroegen er om toch?

Ger