Zorgverzekeraars: stijging aantal wanbetalers

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Aug 9 19:10:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En dan kom ik tot de volgende belangrijkste hervormingen
> •	Ziekenhuizen worden 100% private ondernemingen.

Dat lijkt me inderdaad wenselijk, al zou ik vooral de ZBO-status willen
afschaffen. Misschien gaat het privatiseren zelfs wel vanzelf, als je zo
de geluiden uit de krant beluistert. Of je het moet verplichten weet ik
niet. Als een ziekenhuis maar moet concurreren met andere partijen en geen
gegarandeerd budget krijgt, dan lijkt het me niet erg als een ziekenhuis
een stichting is.

Een belangrijke vraag lijkt mij wat er met de activa en passiva van een
stichting gaat gebeuren op het moment dat een ziekenhuis bijvoorbeeld een
NV wordt. Het is toch allemaal met gemeenschapsgeld gebouwd. Als er
aandelen worden uitgegeven, waar gaat het geld dan heen? Het lijkt me niet
wenselijk dat besturen van stichtingen alle activa en passiva verkopen en
dan een zak geld gaan zitten beheren.

Ik vraag me trouwens af of je zomaar moet toestaan dat een geheel
ziekenhuis in handen van 1 commerciele partij is. Regionale dekking is van
groot belang en dat leidt dunkt me tot natuurlijke monopolies, in ieder
geval buiten de Randstad. Misschien moet er een zekere mate van
concurrentie binnen een enkel ziekenhuis zijn. Daar zitten dan natuurlijk
weer de nodige haken en ogen aan.

> •	Ziekenhuizen bepalen een vaste prijslijst voor alle behandelingen en
> geven *geen* kortingen (of prioriteit) aan patienten of verzekeraars.

Je hebt het hier dus over een vaste lijst per ziekenhuis, vastgesteld door
dat ziekenhuis zelf, niet over een enkele lijst voor de hele sector. Toch
is het wel een flinke inperking van de concurrentie. Het lijkt me voor de
efficientie wenselijk dat prijzen kunnen afhangen van aantallen. Ik voel
er meer voor om de verplichting bij de verzekeraar te leggen, met
financiele steun van de overheid. Zo gaat het meen ik nu deels ook al.

> •	Collectieve premiekortingen worden verboden

Ze worden nu beperkt tot maximaal 10%. Is dat echt zo erg? Op die manier
krijg je tenminste nog wat sterkere speler (vakbonden, bedrijven,
belangenorganisatie) tegenover de machtige verzekeraars.