4000 bommen op Libanon: in één dag!

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Aug 7 20:52:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 8/7/06, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:
> Idem eens Mark, als met Bart,
>
> Maar praten met haat-vijanden, kan dat?

Het zal wel moeten, als je tenminste vrede en veiligheid wilt.

> Wel met burgers en gewone gekozen regeringen.

Met hen inderdaad. Feit is echter dat de extremisten aan alle kanten
de steun van de meerderheid van de bevolking hebben verkregen door
alle veroorzaakte haat.

> Als ik jullie goed begrijp zou Israel geduldiger moeten zijn,
> hoe moeilijk en kwetsbaar ook,

Niet geduldiger, handelen op basis van vertrouwen en respect, niet op
basis van een superioriteitsgevoel.

> en meer inspanningen moeten richten op relaties
> en ontwikkeling, ook economisch, van buurlanden.

Inderdaad. Net als wij afhankelijk zijn van het economisch en
politieke klimaat van onze buren, is ook Israel dat. Dus waarom geen
Midden-Oosten unie starten met vrijhandelszones en internationale
afspraken over veiligheid en andere grensoverschrijdende zaken?

> Militair liever aanslagen in beperkte mate "accepteren"

Nee, niet accepteren, maar niet beantwoorden door dubbel zo hard terug
te slaan. Overigens, als je er nuchter naar kijkt, "accepteert" Israel
nu in feite aanslagen en beschouwt ze als nare bijkomstigheid van de
politiek om de nederzettingen te behouden en de Palestijnen rechten te
blijven onthouden. Je kunt speculeren over de achterliggende redenen
en doelen van die politiek, maar je kunt met geen mogelijkheid
volhouden dat men dat doet om terroristische aanslagen te voorkomen.
Het tegendeel is immers waar. Dat men in het Westen met die propaganda
wegkomt is voor mij ongelooflijk.

> i.p.v. ze op grotere schaal te laten escaleren door ver ingrijpen.
> Wellicht is er dan ook meer begrip voor Israel
> en bereidheid in te grijpen door derden, maar het lijkt naief.

Ik vind de huidige koers vele malen naiever. Men koerst nu recht op
een rampscenario af, voor de hele regio, en niet in de laatste plaats
voor de Israeliers zelf. Het is wachten op de allesvernietigende
aanslag(en) en tegenreacties. Hoeveel jaar men nog heeft om dat af te
wenden is de enige vraag.

Groeten,
Mark Giebels