4000 bommen op Libanon: in één dag!

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Aug 7 18:14:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Eens m.u.v. het misschien enigszins negeren, maar ik kan me vergissen,
>
> Van de dreiging van over de grenzen. Kun je verdedigen zonder
> pro-actieve de grens over te gaan?

Het blijkt in ieder geval dat je de raketten ook niet tegenhoudt door
wél de grens over te gaan. Integendeel, het aantal raketten is nog nooit
zo groot geweest.

Dan werkt een andere strategie al gauw beter natuurlijk. Op één of
andere manier moet er toch de-escalatie komen.

Als één partij raketten afvuurt en aanslagen pleegt, maar vanuit een
verbeterde situatie waarbij sprake is van een evenwichtige oplossing en
steun voor opbouw, en de andere doet niets terug, dan houdt het vanzelf
op, het wordt gewoon onverdedigbaar. Desnoods komt er internationale
druk, of zelfs internationaal ingrijpen, en dat is dan niet controversieel.

Het zou me verder verbazen als Israël niet (net als de VS) werkt aan de
effectieve detectie en onderschepping van raketten in de lucht (lasers
bijv.).

Bart