4000 bommen op Libanon: in één dag!

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Aug 7 16:18:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Bart,
>
> Je kritiek op de politiek van Israël is vaak terecht,
> maar de diepere oorzaak van de problemen ligt toch wel degelijk
> bij degenen die mensen van andere volken en bevolkingsgroepen
> niet als mensen als zichzelf zien.

Fritz,

Ik vind godsdienstsfundamentalisme in al haar vormen iets vreselijks, en
het verschijnsel doet zich bij de Islam in hevige mate voor. Juist
vrede, welvaart, pluriformiteit en individuele ontplooiingskansen, over
langere tijd, zie ik als mogelijkheid om dat fundamentalisme in
betekenis terug te dringen.

Dat wordt door het optreden van Israël en de VS totaal gesaboteerd, zie
ook wat Mark G schrijft, en dat heeft consequenties tot in onze
samenleving helaas.

Maar als ik het hoofdstuk uit Jonathan Cooks boek (waar ik al eerder
naar verwees) http://www.jkcook.net/Bookextract.pdf lees, dan is de
houding van Israëls Joodse inwoners exact dezelfde. Zelfs wij als
Europeanen worden door Israël niet serieus genomen.

Op zich is voor iedereen in het conflict de situatie problematisch, en
is de polarisatie maximaal. Twee compromisloze partijen staan al vele
jaren tegenover elkaar. Wat ik mis is wijsheid, het zoeken naar een
menswaardige uitweg. In plaats daarvan kiest men aan de kant van Israël
voor militarisme, een strategie van gewelddadige dominantie. Met het
steeds krachtiger worden van de wapens zullen daarmee ook de tragedies
in omvang toenemen, ook aan Israëls kant.

Israël heeft consequent geëscaleerd, extra gebied ingenomen, steeds
toenemend geweld gebruikt, steeds geavanceerder technologie. En het hele
idee van het zionisme stond natuurlijk al op gespannen voet met het
recht. Israël zou zich strikt moeten beperken tot verdediging van een
gebied met internationaal erkende grenzen, zonder wraak-akties.

Uiteindelijk is na alles wat gebeurd is en wat nog gaat gebeuren
misschien evacuatie van Israël naar een ander gebied (groot land met
veel ruimte) de enige duurzame oplossing. Laat ik er maar niet aan
denken wat er voor nodig is voordat het eventueel zo ver is...

Bart