Opdeling Irak

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Mon Aug 7 08:55:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Ik miste in de mediaverslagen een referentie naar Balfour, maar misschien
>speelt dat wel op de achtergrond mee. Misschien gaat ze dit ook aanvoeren
>als "terug naar de oorspronkelijke verhoudingen". Ze zullen in ieder geval
>frames moeten verzinnen om de fragmentatie van Irak en de eigen veilige
>terugtocht te 'dekken' voor de wereldopinie, en historicisme is een
>mogelijkheid.

Een teruggang naar de pre-Balfour-situatie in het geval van Irak lijkt me nu
wel onvermijdelijk geworden. Wat dankzij Balfour gebeurde, overkwam ook
Afrikaanse gebieden tenslotte; stammen die al duizenden jaren met elkaar in
oorlog waren werden door de cartografen van hun kolonisatoren opeens
ingedeeld in één land. Zie Congo (vm Zaire), zie Zuid-Afrika, zie Zimbabwe,
zie Botswana, Ethiopië, Somalië - de lijst is eindeloos. En dus: zie Libanon
(Druzen, Christenen, Soennieten, Sji'ieten), Syrië (Soennieten, Koerden,
Druzen, Sji'ieten, Alevieten), Irak (Koerden, Sji'ieten, Soennieten), Iran
(Sji'ieten, Soennieten, Christenen)...