Andree van Es pleit voor een basisinkomen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Aug 2 20:04:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En welk probleem lossen we daar dan precies mee op?

Je vraag verbaast me een beetje. Met een basisinkomen i.p.v. de bijstand
als middel tegen armoede, kunnen we de arbeidsmarkt vrijwel volledig
liberaliseren. Ik dacht dat dat algemeen door economen werd aanvaard. Weg
met algemeen verbindende CAO's, minimumloon, flexwet. Met alle gunstige
gevolgen voor werkgelegenheid en economie. En als de lonen omlaag gaan,
neemt ook de aanzuigende werking op laag opgeleide migranten af.

Het verheugende vond ik dat er ter linkerzijde nu iemand niet alleen voor
een basisinkomen pleit, maar ook voor een basisinkomen waar je alleen niet
van kunt leven. Dat maakt het wel zo haalbaar.

Uit eerdere postings van jouw kant begreep ik dat jij niet enthousiast
bent over het basisinkomen. Klopt dat en wat is eigenlijk je bezwaar?
Liberalisering van de arbeidsmarkt en inkomenssteun aan de onderkant zijn
toch goeie dingen?