VNG schrapt, vermindert en vereenvoudigt in totaal 67% van de vergunningen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 30 10:19:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gevolg zal zijn dat de kosten van andere vergunningen omhoog zullen moeten,
het moet ergens vandaan komen toch.
Hier in de gemeente Venlo hadden en hebben we ook een mooi voorbeeld:

4 Jaar geleden mijn woning gekocht. Ik kreeg de mededeling dat ik een
reststrook grond aan de achterkant van mijn tuin er tzt bij zou kunnen
kopen. Het gaat over 5,75 vierkante meter. Na een half jaar krijg ik van de
gemeente plots een opzegging van een contract thuis om het gebruik om niet
van dat stukje grond. Ik was me van geen kwaad bewust en ook al niet van een
contract. Daar kwam bij dat de vorge eigenaar, Nat. Grondbezit, er
contractueel een bepaald soort schutting had neer gezet en dus op
gemeentegrond, er van uitgaande dat ik dat toch wel kopen. De gemeente
verkoopt het aan Nat. Grondbezit die het dan in de verkoop doet naar ons en
zover het nog huurwoningen zijn het wel verrekent in de huren.
Vraagprijs was 45 euro per vierkante meter waarin 18 euro
herinrichtingskosten waren verwerkt. Dat is raar dacht ik zo en ben met 20
mensen uit de wijk naar de commissievergadering geweest en maar eens gebruik
gemaakt van het spreekrecht.
Gevraagd of iemand mij kon uitleggen waarom ik 18 euro moest betalen voor
een meter grond die ik dan zelf moet gaan herinrichten en de gemeente geen
bemoeienis meer mee heeft. En voor de degene die niet kopen, en dus niks
betalen het juist op kosten van de gemeente wel wordt gedaan. Hmmm,
schijnbaar had daar nog geen bestuurder of ambtenaar over nagedacht en werd
het ala minuut 27 euro per meter. Leuk voor mensen die stukken van meer dan
200 meter konden kopen trouwens.

Laat nu net op het stukje grond wat ik zou kunnen kopen een grote eikenboom
staan en ik geef aan die boom niet willen kopen et al zijn bijkomenden
kosten vandien. Komt er zo'n uitermate slimme ambtenaar aan de deur om me te
vertellen dat als ik nu een kapvergunning aan zou vragen ik wellicht die
boom zou mogen weghalen. IKKE, een kapvergunning aanvragen voor een boom die
niet van mij is???? Nee, zegt, je moet hem dan eerst kopen, en dat met droge
ogen:)))))
Inmiddels was er de opdracht verstrekt om die schuttingen te plaatsen maar
staat die boom erg in de weg met vooral de wortels. Het bedrijf vraagt aan
me van wie die boom is, van de gemeente dus. Een dag later was hij
haardhout, waarop een paar dagen later een zeer boze ambtenaar op mijn stoep
staat en wil weten waar de boom is. Ik vertel de goed maar boze man dat ik
hem heb zien vertrekken in stukjes op een vrachtautootje maar de bestemming
er van niet wist. Hij dreigde nog van je hoort er beslist meer van, maar ik
heb nog niks gehoord, dus wie weet":))))))))

Brief van Nagron: Of we dat stukje nu willen kopen of niet. Natuurlijk wil
dat maar er blijft een vraagje over. Wie gaat de notaris dadelijk betalen?
Een klein sommetje maakte me duidelijk dat ik op ongveer 120 euro per meter
kwam, inclusief de notaris. Mooie prijs voor hartje stad of zo maar voor een
metertje tuin wat overdreven.
Komt er weer zo'n branieschopper me vertellen dat de schutting dan
verplaatst zou moeten worden. Ikke: Ja hoor dat mag, ga je gang. Nee, dat
zou op mijn kosten of door mezelf gedaan moeten worden. Hoezo? Die is niet
door mij neergezet en staat op grond van de gemeente, dus wie dat gaat doen
zal me een biet zijn.
En volgens kopcontract moet Nagron die schutting plaatsen op mijn
erf-ascheiding dus ik dreig ze er maar eens gaan te houden met alle kosten
wat het meebrengt voor de herinrichting van mijn tuin. O ja, voor het
verplaatsen vande schutting moest ik wel even een vergunning aanvragen want
gezien de hoogte ervan kon dat niet zo maar even:)))))
Een enkeling heeft het nu inderdaad gekocht en dat maakt het nu nog leuker.
De  schuttingen nu op de echte afscheidingen zetten geeft een rommel en dat
wilden ze net voor zijn. De pas weggestemde wethouder en het college nog
enkele keren gevraagd hoe het nu zat maar een antwoord bleef uit en nog.
Nu zou ik eigenlijk weer een vergunning moeten hebben voor het gebruik (en
onderhoud) van dat stukje grond want de gemeente heeft een contract om niet,
met mij opgezegd waar ik het bestaan niet van kende, nog getekend heb:)))
Nu 3 1/2 jaar verder zijn we nog net zo ver als toen en niemand van de
minkukels die het nog weet. Precies wat ik de mensen in de omgeving heb
gezegd toen. Doe nu maar helamaal niks en het komt goed. Behalve de
enkelingen heeft nu iedereen dat stukje in gebruik en nog gratis en voor
niks ook. Misschien een paar frustraties meer op het gemeentehuis maar ja,
dat hebben ze zelf gedaan toch.
Misschien binnenkort eens een rekening sturen voor het gedane onderhoud van
hun grond? Zou een leuke zijn wellicht:)))))))

Soms he, heel soms zijn het net mensen.

Ger