Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Apr 29 09:54:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed verhaal Henk (en Fritz). Ik geloof alleen niet zo dat alles staat
of valt met de partijcratie. Is inderdaad het meest zichtbaar, omdat
daar alles start en omdat de politici de macht hebben zaken te
veranderen als men echt zou willen. Maar denken jullie echt dat er
veel wezenlijks zou veranderen als we naar een tweepartijenstelsel
zouden gaan via districtenstelsels oid? Ik ben een zeer sterk
pleitbezorger voor meer macht bij de burgers, vooral ook direct
democratische, maar ik zie tegelijkertijd liever een grote
verscheidenheid aan politieke partijen, dan een
minderheidsstandpunt-uitsluitende tweepartijendemocratie als in de VS.

De hoofdoorzaak ligt m.i. bij de cultuur van wantrouwen van de burgers
in elkaar, en het (daaruit voortkomende?) grote geloof in de heilzame
werking van de overheid om de burger onder de duim te houden. En
daarom ziet men liever dat de overheid tandenborstels telt (niet die
van henzelf uiteraard, maar van al die andere onbetrouwbare burgers),
dan dat burgers vrijheden gunt. Dat ligt nu juist in de VS heel
anders, zoals Dirkie hier ook al aangaf.

Zolang de overgrote meerderheid van de burgers bij iedere wiswasje de
(landelijke) politiek aanspreekt en om een 'oplossing' vraagt, zal er
niets veranderen. Vooral niet omdat al die overheidsdiensten uiteraard
liever meer dan minder te doen hebben, vooral de ongecontroleerde
ZBOs.

Vooral de burgers moeten wakker worden, dan volgt de politiek vanzelf.
Dat eerste proces zou D66 moeten aanjagen. Vandaar dat ik hier al
eerder pleitte voor een vrijzinnig-democratische populist. Iemand die
de boodschap niet intellectueel, maar voor iedereen begrijpelijk kan
overbrengen. En daar past ook een radicaal programma bij, anders is er
immers niets wezenlijks te melden. Een programma dat niet uitgaat van
de politieke haalbaarheid (lees, het draagvlak bij de andere partijen
in beschouwing neemt) en dat ook niet voortborduurt op de pappen en
nathouden koers van de afgelopen jaren, die in feite al sinds Paars II
praktijk is.

Groeten,
Mark Giebels