Koerscrisis: Paars, paars, paars (3)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Apr 26 22:05:46 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Bron:  Nieuwe Revu
> Datum: 26 april 2006
>
> Van der Laan wil van CDA af
> ---------------------------
> "Ik snak ernaar om te worden verlost van CDA-dogma's"
>
> Lousewies van der Laan, de facto politiek leider van D66, wil van
> regeringspartner CDA af. Ze wenst de christen-democratische coalitiegenoot in te
> ruilen voor oppositiepartij PvdA. Van der Laan: 'Mijn favoriete kabinet is
> paars, Nieuw Paars.' Volgens Van der Laan 'straalt het huidige kabinet een
> bekrompen ouderwetsheid uit'. Ze zegt dit in het volgende week verschijnende
> [...]

Het huidige CDA, althans Balkenende, Donner, Bot & companen, had ik zelf
ook veel liever niet in dit kabinet gezien. Maar wat tact doet wonderen, en
ik vrees dat dat hier afwezig is. Met positief formuleren kun je hetzelfde
impliceren zonder kwade gezichten te veroorzaken.

En het blijft een verwarrend verhaal, je afzetten tegen het CDA terwijl je
nog een jaar samen te gaan hebt, en er toch duidelijk sprake was van de
mogelijkheid dat CDA en VVD met D66 door wilden (niet mijn wens overigens).

> Van der Laan, in antwoord op de vraag welk kabinet zij prefereert:
> "Naast dingen die goed gaan in dit kabinet is er veel dat me niet bevalt. Het
> draait in het leven niet alleen om sociaal-economische hervormingen, het gaat
> ook om immateriele zaken als cultuur, milieu, ethiek. Daar hebben met name de
> CDA-bewindslieden geen gevoel van urgentie voor. Wat dat betreft zit je met
> Wouter Bos eerder goed."

Bos is nog druk bezig D66 een hak te zetten voor dit kabinet, en het zou
wel weer heel toevallig zijn als D66 opnieuw nodig zou zijn voor een
coalitie. Ik zie liever dat ze zelf die 'leuke linkse dingen' brengt dan
dat ze ze probeert bij de PvdA te halen (waar??) of bezig gaat met
partijpolitiek kwartetten.

Lousewies moet zich natuurlijk profileren, maar ik word niet enthousiast.
Ik zei al, de presentatie *is* heel belangrijk, en het blijft een zwak punt.

Bart