Koerscrisis: Paars, paars, paars (3)

Wed Apr 26 21:03:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Nieuwe Revu
Datum: 26 april 2006

Van der Laan wil van CDA af
---------------------------
"Ik snak ernaar om te worden verlost van CDA-dogma's"

Lousewies van der Laan, de facto politiek leider van D66, wil van
regeringspartner CDA af. Ze wenst de christen-democratische coalitiegenoot in te
ruilen voor oppositiepartij PvdA. Van der Laan: 'Mijn favoriete kabinet is
paars, Nieuw Paars.' Volgens Van der Laan 'straalt het huidige kabinet een
bekrompen ouderwetsheid uit'. Ze zegt dit in het volgende week verschijnende
nummer van Nieuwe Revu.

Van der Laan, in antwoord op de vraag welk kabinet zij prefereert:
"Naast dingen die goed gaan in dit kabinet is er veel dat me niet bevalt. Het
draait in het leven niet alleen om sociaal-economische hervormingen, het gaat
ook om immateriele zaken als cultuur, milieu, ethiek. Daar hebben met name de
CDA-bewindslieden geen gevoel van urgentie voor. Wat dat betreft zit je met
Wouter Bos eerder goed."

De voorlichter sputtert tegen: "Nou nou, kijk naar de manier waarop de PvdA
dwars lag bij de gekozen burgemeester, en omsloeg in de kwestie-Uruzgan..." Van
der Laan, stoicijns: "Daarin stonden we tegenover elkaar, ja, maar er zijn
punten te over waarvan ik zeg: daar kunnen we samen wat mee. Mijn favoriete
kabinet is paars, nieuw paars. Dat is de beste optie. Met de VVD heb je balans
- die partij staat garant voor een goed en solide economisch beleid -, terwijl
de PvdA zorgt voor de leuke, linkse dingen."

Noem eens concrete D66-punten die je zo snel mogelijk met in Nieuw Paars zou
willen regelen?

"Meer milieubeschermende maatregelen, met name vanwege de klimaatverandering.
Ik denk ook aan betere kinderopvang. Het heeft veel te lang geduurd voordat het
kabinet met een wetsvoorstel kwam, en daar hebben wij tegengestemd omdat het
hartstikke slecht was. Maar het belangrijkste dat me tegenstaat aan dit kabinet
is het gebrek aan vrijheid van geest. D66 is een vrijzinnige partij, maar we
zitten in een regering die een bekrompen ouderwetsheid uitstraalt. Denk aan het
Balkenende's gedraai rondom het homohuwelijk, denk aan euthanasie, denk aan het
drugsbeleid. Daar moet echt verandering in komen! Als het om verdovende middelen
gaat, moet Nederland wereldwijd de leiding nemen: laat zien dat ons model het
beste werkt. Donner zegt dat het immoreel is om langdurig heroineverslaafden op
staatskosten drugs te verstrekken, maar ik vind het veel immoreler om mensen aan
hun lot over te laten terwijl je ze kunt helpen. Tegelijkertijd ga je dan
trouwens de criminaliteit tegen. Alles bij elkaar zeg ik: er is sprake van
mentale blokkades bij het CDA. Ik snak zo langzamerhand naar meer vrijheid van
geest, naar de mogelijkheid om vrijer over dingen na te denken, om verlost te
worden van christen-democratische dogma's.

Nóg eentje: onder een nieuw paars kabinet zou de vrijheid van meningsuiting
beter gedijen. Toen de Mohammed-cartoons tot fricties leidden, kwam Agnes van
Ardenne (CDA-minister van Ontwikkelingssamenwerking) met een artikel waarin ze
het had over de scherp toon van 'fundamentalistische secularisten'. Dan denk ik:
hoho, díe zijn het niet die ambassades in de brand steken, en die tegenstanders
willen om leggen. Het CDA dingt voortdurend af op de vrijheid van meningsuiting.
Dat zou met nieuw paars allemaal veel beter worden."

Wie maakt overigens uit naar welk kabinet D66 wel of niet streeft? Uw eigen
minister van Economische Zaken, Brinkhorst, verklaarde onlangs: 'Er komt straks
geen links kabinet!'

Van der Laan tikt met de nagel van haar wijsvinger op de glazen tafel. "Hier
wordt de politieke lijn bepaald, híer. En hoewel ik liever Nieuw Paars heb, is
ook die variant wat mij betreft bespreekbaar."

In antwoord op de vraag voor wie Van der Laan een voorkeur heeft, Verdonk of
Rutte, antwoordt zij: "Rutte! Ik ben een fan van hem, hij is echt een
sociaal-liberaal. Ik denk dat Nieuw Paars realistischer is met Rutte aan het
roer in de VVD dan met Verdonk.

Weet je, ik hou niet zo van al die zogenaamde tegenstellingen tussen partijen.
De tegenstelling binnen partijen is meestal veel groter. De rechtervleugel van
de PvdA, de linkervleugel van de VVD en D66 kunnen prima met elkaar
samenwerken.'

Waarom ben je tegen Verdonk?

"Ik heb niets met haar, niets met haar denkbeelden."

--------
(c) 2006 Sanoma Uitgevers