Koerscrisis: Paars, paars, paars

Wed Apr 26 20:29:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Elsevier
Datum:  26 april 2006
Aiteur: Claudia van Zanten

Van der Laan wil worden verlost van CDA
---------------------------------------

D66-leider Lousewies van der Laan haalt fel uit naar coalitiepartij CDA.
'Ik heb meer dan genoeg van die bekrompen ouderwetsheid en ik snak ernaar
verlost te worden van christendemocratische dogma's.'

Van der Laan doet haar uitspraken in de Nieuwe Revu van deze week. De
D66-fractievoorzitter zegt een nieuw paars kabinet te willen met de VVD en
de PvdA, onder leiding van PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos.

'Leuke, linkse dingen'

'Mijn favoriete kabinet is paars, nieuw paars. Dat is de beste optie. Met
de VVD heb je balans - die partij staat garant voor een goed en solide
economisch beleid -, terwijl de PvdA zorgt voor de leuke, linkse dingen.'

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen was zeer verbaasd over de forse
kritiek van de D66-leider en heeft haar woensdagmiddag opgebeld voor
uitleg, zei Verhagen woensdagavond in RTL Nieuws. Volgens Verhagen heeft
Van der Laan hem verzekerd dat ze trots is op wat dit kabinet heeft
bereikt en ook 'wil ze absoluut door met dit kabinet'.

Fan

Op de vraag of ze kiest voor een VVD onder Rita Verdonk of Mark Rutte zegt
Van der Laan tegen Nieuwe Revu: 'Rutte! Ik ben een fan van hem, hij is
echt een sociaal-liberaal. Ik denk dat Nieuw Paars realistischer is met
Rutte aan het roer in de VVD dan met Verdonk. Weet je, ik hou niet zo van
al die zogenaamde tegenstellingen tussen partijen. De tegenstelling binnen
partijen is meestal veel groter. De rechtervleugel van de PvdA, de
linkervleugel van de VVD en D66 kunnen prima met elkaar samenwerken.'

In een reactie op haar uitspraken zei Van der Laan haar woorden in Nieuwe
Revu niet terug te nemen.

--------
(c) 2006 ReedBusiness Information BV