Koerscrisis: Congresmotie zegt vertrouwen in Van der Laan op

Peter Slegers pesl at IAE.NL
Tue Apr 25 11:55:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 25 Apr 2006 09:25:55 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at DDS.NL> citeert de Volkskrant

>Opstandige leden D66 zijn Kamerfractie meer dan zat
>---------------------------------------------------
>Partijleider Lousewies van der Laan zwaar onder druk

Sinds een redacteur van de Volkskrant mij gebeld heeft en vervolgens
geschreven heeft wat ze mij graag in de mond had willen leggen, neem ik
die berichtgeving met een korreltje zout. Ik schaam me er bijna voor dat
ik in mijn studententijd jarenlang artikeltjes uit de "kwaliteitskrant"
heb geknipt en voor waar heb aangenomen.

>EDE - In een bioscoop te Ede waren zaterdag de eerste contouren zichtbaar
>van een revolte binnen D66. Een groep verontruste leden eist een
>koerswijziging.

Kennelijk heeft de Volkskrant liggen slapen. Wie deze mailinglijst/site
volgt heeft al genoeg zuursappige eisen van koerswijziging kunnen lezen.
Ook binnen de partijgelederen, is op 1 april jl -geen grap- al tijdens de
landelijke evaluatie van de gemeenteraadsverkiezingen de nodige kritiek
geuit en verandering geeist. Partijvoorzitter Frank Dales heeft dat een
dag later prima verwoord op de radio. Mmmm? Had de Volkskrant misschien
een "nieuwsfeit" nodig om D66 weer eens een duw te geven?

sam>Marcel van Dalen, raadslid te Ede leest een vernietigende verklaring
s>voor. De Kamerfractie 'opereert armoedig en amateuristisch en mist voor
>de kiezer alle integriteit'.

Klinkt alsof hij de TK-fractie een 4 wil geven... ook al oud nieuws. Uit
de zelfkritiek van Lousewies blijkt dat -na het bestuur ook- de partijtop
de kritiek erkend. Wat mij betreft een reden om direct te stoppen met
klagen over historische feiten. Onze Haagse mensen kunnen beter
verandering doorvoeren dan telkens met geschiedenis bezig te zijn. Met
histerisch klagen vergroot je alleen maar de kans dat de Volkskrant en
andere partijen ons negatief weg kunnen zetten. Elke D66er kan zijn of
haar energie veel beter gebruiken door zelf te werken aan de nieuwe koers.

s>Vervolg verklaring: Geen van de huidige 'zwalkende' Kamerleden
>hoort thuis op de kandidatenlijst voor de verkiezingen van 2007.

Tijdens de 1 april sessie heb ik al mogen verwoorden dat de "Amsterdamse
Grachtengordel" weg moet. Hier ligt dus een schone taak voor de D66 leden:
zij mogen de nieuwe kandidatenlijst vaststellen en ook nog zichzelf
kandideren. Ik ben benieuwd welke van de leden de nieuwe koers het best
weten uit te dragen. Dan moeten ze dat wel beter doen dan de huidige
fractieleden! Jammer dat serieuze kandidaten nu minder tijd hebben om die
nieuwe koers uit te werken, omdat de lijsttrekker nu al voor de vakantie
wordt vastgesteld...

Overigens: op uitnodiging van de enige echte Grachtengordel (D66
Binnenstad) ben ik naar Amsterdam gegaan. Dat leverde goede discussies op
en opnieuw de constatering dat afdelingen veelal met eenzelfde problemen
te maken hebben. Meer uitwisseling tussen afdelingen en het leren van
goede voorbeelden is gewenst. D66 bestaat uit meer dan de Haagse fractie
en organisatie alleen. Ik ben benieuwd of de "blauwe kaas motie" het
haalt:) schrap regel 1 t/m laatst van het D66 manifest. Immers, een
discussie over blauwe kaas is veel zinniger en (voor de liefhebber)
smakelijker!

>Van Dalen heeft ook 'genoeg van de regeringsdeelname'.

Ik heb ook genoeg van het telkens herhalen dat we genoeg hebben van de
regeringsdeelname. Dat levert niks op, behalve een anti- of ASO-stemming.
Laat onze "Haagse" mensen hun taken nu beter uitvoeren. Laat Verdonk
vallen als ze liegt! En vertel vooral het didactische verhaal, wars van PR-
termen en academisch gewauwel: Leg in eenvoudige woorden uit waarom je
iets aanpakt, wat je doet, wat het resultaat is. `Dan kan mevrouw Jansen
uit Ede het ook begrijpen.' En dan maar hopen dat er een de Volkskrant-
redacteur is die dat verhaal ook zonder negatief sausje op wil schrijven...