Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 23 08:53:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Okay, ik zie je feilen in zijn betoog...

Vertel ... :)

> En de ombudsman bindt de kat de bel veel scherper aan...

Een ombudsman is een toch democratisch gedrocht van de eerste orde, Fritz.

Het is tegen Jan en Alleman uitroepen dat het je een worst zal wezen of
het systeem wel goed functioneerd. Ok, heb je een instantie waar je heen
kunt met je klacht, maar verwachten mag je er niet veel van.

Het is de intentie ook niet en die wordt - en ok, de ombudsman mag wel
wat doen - uitgedragen. Kortom: men heeft de democratie ook een halt
toegeroepen door een klachtensysteem in het leven te roepen dat slechts
tot meer en ernstigere klachten kon gaan leiden. Voor hen die er iets
mee zouden moeten doen is er namelijk geen enkele noodzaak, en men
verwijst je graag door hoor waar je met je klacht moet zijn. Niet bij he
namelijk, het falende orgaan, maar gelukkig (voor hen) ergens anders.

> Propaganda is het juiste woord dat je gebruikt als politiek,
> kabinet en kamer,
> zich verschuilen achter hun irreële papieren schijnwerkelijkheid,
> niets zeggende vermengde cijfers

Waarom maken we daar dan geen eind aan? Wat is er voor nodig?

> én zoals in het artikel dat Bart aandroeg
> niets zeggende papieren dossiers.

Bart's bijdrage gaat eigenlijk ook ergens anders over, nl. het handhaven
van (verouderd) niet werkende systemen. Bovendien gevoedt en aangevuld
met procedures die het falen elders moeten verbloemen.

Het vormt een dusdanig Justitieelsysteem (wees er al eerder op) met te
weinig aandacht voor de onderliggende problematiek dat het een op
zichzelf staand proces wordt waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
Het sluit niet aan bij de werkelijke behoefte. Wat 'een stok achter de
deur' had moeten zijn wordt een stok waarmee geslagen wordt.

De dupe worden de (reeds aanwezige, bestaande) slachtoffers.

Alles wel met een gemeenschappelijke noemer, nl. gebrek aan controle !!

Henk Elegeert