Koerscrisis: Oorlog in D66

Sat Apr 22 22:31:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Toen het congres alweer jaren geleden opdracht had gegeven
de feilen in ons lijststemsysteem in te dammen,
om sluw stemmen om de eigen stem veel zwaarder te laten wegen
dan die van de meeste anderen voortaan te beperken,
weigerde Tommel die een commissie voorzat tot zulke verbeteringen.

Na een volgend congres kwam hij in tweede instantie
met voorstellen die het centralisme juist sterk vergrootten,
zoals het kruisje op het stemadvies van de inner crowd,
waardoor eigen voorkeursstemmen de facto geen effect meer hebben,
én het verkiezen van de lijsttrekker vóór de poststemming
én op een congres (belanghebbenden i.p.v. "gewone" leden)
i.p.v. zoals voorheen ná de gewone poststemming op alle kandidaten
waaruit de 5 besten zich als lijsttrekker mochten kandideren.

Van Mierlo had uiteraard de geesten al enigszins rijp gemaakt
voor zulk een controlistisch systeem
met zijn koudwatervrees voor een democratisch gevecht
toen we nog op 24 zetels stonden
naar verwachting toen tussen de krullebollen Thom en Roger.
Na haar "verkiezing" door Hans en congres, zonder tegenkandidaten,
gaf Els Borst toen alsnog de pijp aan Thom...