D66-pamflet 'hernieuwbare energie'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Apr 19 19:02:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,

>  Zonnecellen op het dak (niet iedereen in de steden heeft een dak),

Ach, dan wel weer een volkstuintje, toch ? ;)

>  windmolentje in de tuin (niet iedereen heeft een tuin) ? Veel levert
>  dat allemaal niet op.

Daar heb je alweer minder ruimte voor nodig.
Overigens is je denken te gericht in direct gebruik en niet als tussenstap.

>  Een tijdje geleden heb ik hier voorgerekend dat een eigen gasfles
>  dankzij transportkosten/heffingen/belastingen en belastingen over
>  belastingen aanzienlijk goedkoper is (meer dan 80%) dan aangesloten
>  te zijn op het gasnet. Aggegraatje erbij en men is ook van de woe-
>  kerprijzen voor electra verlost.

Aggregaatje dat de 'brandstof' meteen omzet in electra, zou ook nog
kunnen dus. Dergelijke motoren zouden er al zijn.

>  Nu de energieprijzen omhoog schieten, de overheid de energiebelas-
>  tingen nog eens extra verhoogt en het vertikt een energiebeleid te
>  ontwikkelen terwijl de inkomens van mensen verschrompelen, zullen
>  wel steeds meer mensen dit soort micro-oplossingen overwegen.

Ik overweeg al langer een andere dan de door de overheid opgedrongen
situatie. Het moet dan wel een echte oplossing zijn.

 > De armoede dwingt mensen te gaan scharrelen.

De armoedige opererende overheid, idd. Visieloos, zo ook het D66-pamflet
'hernieuwbare energie', dat op zich wel weer een oplossing biedt voor
het EU probleem en dat van de politiek. Nameljk, het genereren van een
politiek onoplosbaar probleem.

>  Maar het lost op zich niets op; het betekent slechts dat de hogere
>  inkomens meer recht op energie hebben dan de lagere.

De lagere inkomens die verhoudingsgewijs ook meer betalen.

 > Kwestie van verwarmde terrassen.

Om daar lekker te ouwehoeren over oplossingen die het niet zijn. :)
Glaasje/Flesje wijn/bier erbij, tja .... v.d. Ham had de kern van zijn
verhaaltje op z'n bierviltje staan? ;) Gelukkig voor D66 nam ie het
EU-verhaaltje er ook in mee. Stel je voor zeg ...

>  De helft van de energie-rekening bestaat uit belasting en van die
>  andere helft is weer de helft transportkosten.

Dat was om het gebruik te drukken (zou goed zijn voor het milieu), onder
het mom van de vervuiler/gebruiker betaald. Alleen, de gebruiker betaald
mee voor de grootgebruikers en heeft nagenoeg geen mogelijkheden onder
het aangeboden uit te komen. "De (EU) marktwerking" !!!

> In de D66-nota een
>  enkel woord over het verhogen (!) van heffingen en geen enkel over
>  de transportkosten. Dat is dus weinig logisch.

Eens. Maar zolang de werkelijke kosten zo kostelijk gespreid (kunnen)
worden komt er natuurlijk uberhaupt geen echt oplossing in zicht. Dat
(leuk verzonnen) EU verhaal komt er nog maar bovenop.

>  Ik eerder,

>  Henk,

>  Dat snap ik (CH_4 kraken kan ook nog).

Inderdaad. Hergebruik van de koolstof uit de CO2 (na de verbranding=
verbindingen met zuurstof) is ook een optie.

Maar het punt is dat waterstof de hele dag door kan worden aangemaakt en
opgeslagen tot aan de werkelijke behoefte moet worden voldaan.

Jouw gedachte lijkt steeds die combinatie van het eerst genereren van
voldoende hoeveelheden uit te sluiten. Mijne is erop gebaseerd.

Koolstof en waterstof zijn beiden, en afzonderlijk te gebruiken, lijkt
mij. De vorm waarin ze aan ons verschijnen is altijd een tussenvorm.

 > Maar waarmee genereert men dat ?
>  Met energie dus.

Precies. De natuur heeft zo haar eigen oplossingen (cycli), zie
kool-waterstof verbindingen. Het doet er alleen een tijdje over
(fossiele brandstoffen).

Maar het onderliggende probleem is de behoefte aan een bepaalde
hoeveelheid en op een bepaald specifiek moment, en in de vorm vaak van
electriciteit.

Fossiele brandstoffen leveren ons die via verbranding, maar
belangrijker, omdat we daar een oplossing/motortje voor hebben bedacht.

We wekken het vaak op via 'beweging'.

Het probleem is dus het genereren van een bepaalde vorm (electriciteit)
op een bepaald moment. Het genereren via zonnecellen, en/of wind
energie, en/of andere vormen kan nog steeds ook waterstof daartoe
genereren.

>  Een stuwdam voor de kust ? Een getijden-centrale, dus.

Ja en nee. Je denkt (weer) te zeer in directe omzetting naar
electriciteit. Ook in het netwerk.

> Daar is toch
>  een flink hoogteverschil tussen eb en vloed voor nodig ?

Daarvoor wel idd. Voor alle tussenvormen niet. Moet een koud kunstje
voor je zijn te berekenen over hoeveel verplaatsing van water we het
hier hebben. Dat in verhouding tot ons aller energie verbruik. Nog los
van de stroming(en)(= energie) op zee zelf.

Een energieeiland dat gebruikt maakt van alle mogelijkheden beperkt zich
niet tot eb en vloed. Het kan zelfs een extra buffer vormen.
Gecombineerd, kan het veel van de aanwezige energie omzetten, naar welke
behoefte dan ook.

>  Neen, ik zie de paardentram nog wel terugkeren in het stadsbeeld...
> :-)

Kijk da's mooi. Komen de mussen ook weer in de stad om uit de
paardenhoop de nodige voeding(stoffen) te halen.

Snappen de kinderen meteen weer hoe we aan de auto zijn gekomen na het
koetsentijdperk. Die komen dan natuurlijk wel terug om de auto buiten de
stad te houden. :) Wat zal het een rustoase worden daar. :)

Heb wel(/eindelijk) weer iets leuks om naar te kijken terwijl je op zo'n
verwarmd terras zit. :)  Zal ik alvast eens navraag doen voor een paar
geitenwollensokken? ;)

Henk Elegeert