Koerscrisis: haast, haast, haast

Sun Apr 16 09:09:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>,
>Marc, ik weet dat je het met de huidige economische koers fundamenteel
>oneens bent, maar dat is niet de oorzaak van de neergang. Die is namelijk
>al veel eerder begonnen, na Paars I. Ik ben wel met je eens dat deelname
>aan dit kabinet flink pijn heeft gedaan.

 Je moest eens weten hoe ik op deze lijst tegen Paars-II tekeer ben gegaan
 (toen zat jij hier nog niet). Ik heb de opkomst van Pim Fortuyn voorspeld
 en me daar op voorhand tegen af gezet zonder dat ik ooit van deze meneer
 gehoord had. Ook kaartte ik hier het immigratieprobleem aan (alleen Henk
 Vreekamp en ik durfden dat) - maar dan op een heel gematigde wijze.

 Momenteel meent iedereen het over dat soort dingen te moeten hebben maar
 men draaft daarbij vreselijk door (zie bijv. dat WRR-report deze week).
 Men maakt er een rare rechte ideologie van. Daar heb ik mij dus al tijdens
 Paars-II tegen uitgesproken. Alle dingen die thans gebeuren, heb ik op
 deze lijst voorspeld.

 Ik beheers het trucje om te kunnen voorspellen. Hoe men dingen als inten-
 tionaliteit, causaliteit, stochastische processen en relaxatie/voorspel-
 baarheid toepast om gevolgen te voorzien (naast astrofysica zowel theore-
 tische fysica als meteorologie gestudeerd); ik ken alle valkuilen van het
 voorspellen. Voor mij is voorspellen gewoon wiskunde.

 De koerscrisismakers beheersen die truc duidelijk *niet*. Behalve de in-
 tentionaliteit uiteraard, loochenen ze bovengenoemde begrippen. Ze extra-
 poleren absolute kaders naar de toekomst zonder zich om de werkelijke
 gevolgen te bekommeren, vandaar de overeenkomst met het stalinisme. Voor
 hen 'zijn' de gevolgen datgene dat ze wensen - en ze weten precies waar ze
 naar toe gaan. Maar hun 'gaan' is 'willen' - en dat beseffen ze niet. De
 burger mag opdraaien voor de werkelijke gevolgen.

 Voor de burger wordt alles steeds slechter daar waar de koerscrisismakers
 een oogstjaar met veel zoet voorzien. Kijk, de economie golft een beetje,
 dat weet ik ook wel. De koerscrisismakers doen thans alles om een opleving
 te voorkomen terwijl ze gokken op het aantrekken van de economie voor de
 verkiezingen volgend jaar.

 De feiten zijn dat men mensen hun koopkracht ontneemt. Opmerkingen over
 'plasmaschermen' en 'vakanties' over mensen die in de problemen geraakt
 zijn, zijn echt schandelijk. Mensen hebben problemen met hoge energiereke-
 ningen (wij hebben de hoogste energieprijzen van Europa), met de zorgver-
 zekering (door de koerscrisismakers ingevoerd), met de huren (huurtoeslag
 daalt en daalt verder), prijzen van voedingsmiddelen. Kortom, mensen heb-
 ben problemen met de meest elementaire zaken. En die problemen zijn alle
 (geen enkel uitgezonderd) veroorzaakt door dit vreselijke kabinet. Dit
 kabinet vormt een bedreiging voor de burger - en zo ervaart de burger dat
 ook. En in een dergelijk klimaat zitten de koerscrisismakers ook nog eens
 oeverloos te zeveren over verwarmde terrassen. Schandelijk !

 En niet alleen dat, de koerscrisismakers geven voortdurend signalen af dat
 het de bedoeling is dat het allemaal *nog veel erger* gaat worden. We staan
 slechts aan het *begin* van de neergang. Kortom, dit kabinet lult maar wat
 met z'n 'oogstjaar' en 'zoet'. Dit kabinet bedriegt de burger en de burger
 beseft dat maar al te goed.

 Voor ons, als D66'ers, is het bijkomende probleem dat onze partij daar van-
 daag nog een streep onder kan zetten. Als D66 het wil, valt immers dit ka-
 binet en krijgt de burger de kans om een PvdA/CDA-kabinet in het zadel te
 helpen (mogelijk een PvdA/CDA/CU-kabinet, nu het CDA -terecht- zo afkalft).

 En dan ziet men de koerscrisismakers in D66 van alles doen om de leden zo
 min mogelijk tijd te gunnen om tot inkeer te komen, om een dergelijke stap
 te zetten. Terwijl D66 nota bene electoraal gestraft wordt voor het wanbe-
 leid waar zij almaar mee door willen gaan. Nu moeten de leden zich weer
 buigen over hun 'Manifest 2006'. Van wie moet dat ? Waarom zouden D66'ers
 dat in hemelsnaam doen ? Waarom moet Nederland operazangers exporteren -
 dat is toch knettergek ?

 Moeten D66'ers zich over dit soort waanzin buigen omdat er dan geen tijd
 meer rest om gesamenlijk over de koers van de partij na te denken ?