Buitenstaander bezemt: Sophie in 't Veld kandidaat lijsttrekker D66

Fri Apr 14 08:15:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   BN/De Stem
Datum:  14 april 2006
Auteur: Frank Hendrikckx

Sophie in 't Veld meldt zich
----------------------------

Vrijdag 14 april 2006 - DEN HAAG - Net als de VVD maakt D66 zich op voor de
strijd om het partijleiderschap. Sophie in 't Veld (42) is kandidaat. Als het
aan de europarlementarier had gelegen was dit kabinet al lang opgeblazen. Een
keer per week houdt ze een spreekbeurt voor D66-afdelingen. Het onderwerp is
Europese politiek, maar het gaat ook over Den Haag, over de slechte peilingen,
het functioneren van de fractie en de bewindslieden.

'Er is een grote afstand tussen de leden en wat er in Den Haag gebeurt. Het
idee bestaat dat er helemaal niet geluisterd wordt.'

Zelf vindt de historica dat D66 uit de regering had moeten stappen toen de
missie naar Afghanistan toch doorging. 'Dat was een breekpunt'.

Ook vindt In 't Veld het vreemd dat D66 onlangs niet de motie steunde tegen
minister Verdonk, die wederom de Kamer verkeerd had voorgelicht over het
uitzetten van asielzoekers.

De houding van het kabinet ten opzichte van Europa (de uitbreiding), terrorisme
(inperking van burgerrechten) en immigratie (de angst voor 'Polen') vindt ze
lijnrecht indruisen tegen alles waar D66 voor staat. In 't Veld begrijpt dat
de kleinste regeringspartij niet altijd haar zin kan krijgen, maar ze pleit
voor een minder angstige houding.

'Wij zijn geen machtspartij, maar een partij van de inhoud. We hebben een
partijleider nodig die de rug recht houdt, die zegt: hier staan we voor, of het
goed scoort of niet. Nu heerst te veel de stemming dat je gestenigd wordt als
je niet de mening vertolkt van de meerderheid.'

Minister Alexander Pechtold en fractievoorzitter Lousewies van der Laan gelden
als kandidaten voor het partijleiderschap, maar In 't Veld denkt niet dat die
twee het tij kunnen keren.

'Ik kan nu niet zeggen dat het ze gaat lukken. Voor iemand van buiten kan het
veel makkelijker zijn om de bezem er door te halen en de ramen open te zetten,
om een frisse wind te laten waaien. Ik wil nog even aankijken hoe Lousewies van
der Laan het doet, maar is wel een trendbreukje nodig. Dat snapt iedereen.'

In 't Veld vindt dat er voorlopig geen aanleiding is om zich in de strijd te
mengen. 'De partij is echt niet van mij afhankelijk. Bovendien werk ik met
heel veel passie in Brussel. Maar zeg nooit nooit.'

D66 heeft volgens In 't Veld een gedachtengoed dat heel veel mensen aanspreekt,
maar ze heeft er geen moeite mee als die ideologie straks door een nieuwe
beweging aan de man wordt gebracht. 'Ik pleit niet voor opheffing, maar zeker
een partij als D66 moet open staan voor veranderingen in instituties. Er zijn
nu allerlei interessante ontwikkelingen. Bij de VVD zijn nu echt twee
stromingen zichtbaar: de echte liberalen en de conservatief-liberalen. Bij
GroenLinks noemt Femke Halsema zich nu ook liberaal. Ik had het al eerder
verwacht, maar als de geesten rijp zijn, kan er echt iets nieuws ontstaan.'

--------
(c) 2006 BN/De Stem