Oproer en schizofrenie in D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Apr 3 22:24:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Deze fractie heeft duidelijk besloten whatever happens de rit uit te
> zitten. Dus dat argument  is niks waard. Men heeft zelfs besloten
> links en progressief voortaan gelijk te stellen aan dit kabinet....
> Zie het Volkskrant interview van Lousewies. We moeten slechts
> uitleggen waarom dit door CDA gedomineerde kabinet links en
> progressief is....... :-(

Dat vond ik ook een beetje vreemd. Ik zou er meer voor voelen als ze had
gezegd: OK, Donner, de Geus, Verdonk etc, daar zijn we ook niet blij mee,
maar ja je moet met iemand een coalitie vormen. We staan pal achter de
economische hervormingen, die waren en zijn keihard nodig en het is nog
niet half af. Maar het lijkt er meer op dat ze niet teveel ruzie wil
zoeken, de hervormingsambitie terugschroeven en zich concentreren op
traditionele D'66-kiezers. Ze zei dat na de flexibilisering van de
arbeidsmarkt de grote hervormingen zo'n beetje af zijn. Dat is een
duidelijk andere toon dan die van het concept-manifest (ik heb de laatste
versie nog niet gelezen), waar Nederland nog niet half af was. Ook Ursie
Lambrechts' paard-achter-de-wagen-pleidooi om de salarissen in het hbo
niet te laten zakken om de kwaliteit te waarborgen klinkt als vissen naar
kiezers. Dat klinkt niet echt als durven. Maar ja, aan weggevaagd worden
heb je ook niks...

> Kijk, als dat de lijn is van de fractie, dan blijft er inderdaad maar
> één uitweg over en dat is kiezen voor een geheel nieuwe ploeg die de
> Balkenendes en Verdonks weer gewoon wegzet als conservatieven en vol
> inzet op echt progressief beleid. Nee, niet oud-Links, maar
> progressief liberaal beleid!!!

Ik heb sterk het vermoeden dat van der Laan hier niet het achterste van
haar tong laat zien. En dus veel progressiever is dan ze nu klinkt. De
hele ploeg aan de kant zetten lijkt me een slechte zaak. Ik heb toch
verdomd goeie verhalen van deze fractie gehoord.

> En als D66 dan een alleenstaande roepende in de conservatieve
> Nederlandse woestijn blijkt te zijn, dan moet dat maar. Dan moet men
> gewoon consequent oppositie gaan voeren. Dat heb ik veel liever dan
> immer die drive om altijd als 'verf-roerstokje' op te willen treden,
> voor wie dan ook, ook als het klimaat in Nederland uitermate
> conservatief is, en het daarom na te laten echte gedurfde herkenbare
> vrijzinnig-democratische standpunten na te streven.

Mee eens. Er is niks mee mis om constructief oppositie te voeren. Maar ook
dat gaat lastig met nog minder dan zes zetels...