Zalm op de koffie

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Sep 27 11:47:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Fritz van Rikxoort" <fritz at rikxoort.demon.nl>
> Goede vraag...
>
> Ik denk op basis van gemiddelden, dus leeftijd en geslacht
> wellicht ook nog...

Waarom acht ik het in Nederland nou waarschijnlijker dat er een
ZBOtjes is/komt dat van allerlei soorten persoonsgegevens ongecontroleerd verzamelt bij
andere ZBOtjes (vooral ziekenhuizen) en/of de verzekeraars en die vervolgens zonder
adequate controle rondverspreidt...? Zo'n ZBOtje dat zo'n black box
is dat niet eens de uit de belastingen betaalde salarissen van hun
topmanagers zijn te achterhalen.. :-(

Je maakt mij niet wijs dat er een sociaal systeem in de zorg opgezet kan worden zonder de marktwerking (tussen de verzekeraars in dit geval) dusdanig te frustreren dat er eigenlijk geen sprake meer is van functionerende martkwerking. Ergo, de overhead groeit en groeit om al die extra regeltjes en procedures uit te kunnen voeren.

Bert, heb jij enig zicht op de geplande uitvoering van die vereffening? Wordt dat inderdaad ex-ante? En zo ja, zonder gebruikmaking van persoonlijke gezondheidsdata van de klantenpool van een verzekeraar? En als die persoonlijke gegevens wel worden gebruikt, waar komen die dan vandaan? Of wordt de marktwerking meteen doodgeslagen met ex-post maatregelen, zoals Elma suggereerde?

Groeten,
Mark Giebels