marginale druk op werken

Mon Sep 26 12:35:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je zegt bijna hetzelfde, maar niet dat het inkomen van de partner zo hoog
moet zijn dat uit zijn  (of haar) bealsting het basisinkomen van de niet
werkende wordt uitbetaald. Anders wordt er niets uitbetaald. Dus gewoon een
dubbele basisaftrek voor de beter verdienenden, immers wie niet genoeg
verdienen werken allebei...

Het basisinkomen heeft twee nadelen: het is een sigaar uit eigen doos, voor
het gros betaald uit veel hogere belastingtarieven; met alle schadelijke
gevolgen vandien: arbeidsvlucht, verlaging draagvlak voorzieningen etcetera.

Wie een rijke partner heeft kan er optimaal van profiteren, dat zijn er
steeds minder, maar nog altijd een miljoen. Alleenstaanden en samenwonenden
met of zonder kinderen met lagere uurlonen moeten gewoon alleen of beiden
veel uren werken en hoge belastingtarieven betalen en hebben niets aan alle
sigaren-uit-eigen-dozen-regelingen.