marginale druk op werken

Fri Sep 23 13:25:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Samenwonenden bestaan niet, noch gezinenn (met kinderen).
Er zijn alleenverdieners (ook gepensioneerde) die er enorm op vooruit gaan
door extra hoge zorgtoeslag in combinatie met gratis meeverzekering
zorgfondspremie vor niet werkende partner.
Tweeverdieners en alleenstaanden worden grotendeels gelijk zwaarder belast
en missen de duizenden euro's kostwinnersvoordelen.

Naast die ellende ook voor de emanicipatie en eerlijker verdelen van werk en
inkomen (kostwinnersvoordelen verhogen alle marginale tarieven met
procentpunten voor anderen) is er een ander aspect dat je noemt. de
marginale tarieven die veel en veel te hoog zijn.

Maar dat komt door onnodig hoge heffingskortingen en allerlei toeslagen. Die
moeten immers wel (eerst) door werkenden (zelf) betaald worden uit de
geheven percentages.

Het is dus belangrijk allerlei heffingskortingen en onnodige toeslagen
zoveel mogelijk om te zetten in lagere tarieven, goed verdeeld naar
inkomensschijven uiteraard. Idem zijn nominale premies voor zorg met
voldoende bijstand en minimumloon, te vrekiezen door het stoppen in
percentagers. Gecompenseerd uiteraard door lagere zorgpremiepercentages dus,
en zonodig toch een heffingskorting (minder gunstig voor het marginaal
tarief).

Het rondpompen van inkomsten met de zorgtoeslag (dat opgebracht wordt door
belastingpercentages) is een ramp voor het marginaal belasten van arbeid,
vlucht uit werk, de economie als geheel, en dus de hele samenleving en
bealstingopbrengsten. Gewoon domme keuze dus die zorgtoeslag voor bijna
iedereen, die de zorgpremie gewoon inkomensafhankelijk maakt. Al voelt
iedereen het dubbel: je betaalt de nominale premie en extra belastingtarief
(voor je eigen toeslag).

Idem geldt voor alle aftrekposten die (bijna) iedereen geniet.
Hypotheekrenteaftrek, etcetera. Afschaffen die hap en veel en veel lagere
belastingtarieven op werken, krijg je je aftrekposten gewoon netto van je
baas en loont het voor meer mensen zelf te werken, en kunnen rijken met
partner minder afwentelen op armere werkenden. de economie zal er door
bloeien.