algemene beschouwingen

Fri Sep 23 08:29:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bertus, bedankt voor de update van de tweede termijn van de algemene be-
schouwingen. Beetje Nova gezien maar meer niet (jammer dat de TV de avond-
vergadering niet uitzendt en via Internet kan ik het niet volgen).

Ik heb een beetje een rare vraag.

Zou je eens de 'couleur locale/procedure' van zoiets als de APB kunnen
schetsen ? Ik zou dat best willen weten. Dus iets in de trant van...
 * Hoe bereidt de fractie zich op zoiets voor ? Vorige week maandag kregen
   jullie de definitieve stukken (een aantal kende de fractie natuurlijk
   al) - wat gebeurt er dan ? Pikt elk fractielid daar z'n eigen porte-
   feuille uit en schrijft daarover een bijdrage voor de woordvoerder (Dit-
   trich, dus). Of gaat dat anders ?
 * Worden de interrupties voorbereid ? Ik had de indruk dat Dittrich de
   interrupties over de kilometerheffing en het onderwijs had voorbereid
   en wachtte op een gelegenheid ze te presenteren - en dat geldt ook voor
   andere fracties.
 * Wat doet de D66-fractie als andere fracties hun bijdrage aan het debat
   presenteren ? Maken de leden notities over hun eigen portefeuille, doen
   ze dat in de bankjes of gewoon op hun kamer ? Of zijn de stukken al
   onderling uitgedeeld (wel zo beleefd) ? Dittrich vroeg de voorzitter
   het D66-stuk over de leraren uit te delen of in de handelingen op te
   nemen - waarop deze refereerde aan soortgelijke stukken van andere
   fracties (het werd ronddelen).
 * Idem woensdagavond als de eerste termijn van de kant van de Kamer er
   op zit. Uiteraard eerst eens onderuit zitten maar ik neem aan dat er
   ook aan de volgende dag gewerkt wordt. Of dat er contact met de
   coalitie-partners plaatsvindt over 'wat een wenselijke reactie van de
   MP zou zijn'.
 * Idem als Balkenende donderdag urenlang aan het woord is en de tweede
   termijn. Indienen moties met andere fracties - gaat men dan leuren met
   een tekst bij de buren ? Hoe gaat zoiets ? Zitten er toegevoegde des-
   kundigen in een achterkamer ?
 Enfin dit soort voorbeelden...

 Het gaat mij dus niet zozeer om een onderwerp en of ik het daar al dan
 niet mee eens ben (de ene keer wel, de andere keer minder of niet) of
 dat er nog een vertrouwelijk dealtje wordt gemaakt met Verhagen of Van
 Aartsen, zelfs niet over de koers of tactiek - maar meer om de werkwijze
 als zodanig. Hoe een fractie als D66 zoiets aanpakt, hoe ze te werk gaat
 (en of dat elk jaar hetzelfde gaat).

 Zoiets. Kan jij daar -bij wijze van uitzondering, uiteraard- iets over
 zeggen ? Zodat degenen die de zaak gevolgd hebben (ik dus datgene dat
 Nederland 2 uitzond en meer luisterend dan kijkend), alsnog een beetje
 de sfeer kunnen opsnuiven.

 Ik zou zoiets best eens willen weten...
 Pure nieuwsgierigheid, uiteraard. Niets anders.
                                         :-)